Con A de animación
Permanent URI for this community
Con A de animación es una revista de investigación centrada en el estudio de los aspectos teóricos, técnicos, artísticos y humanos de la producción de imagen animada. Se trata de una iniciativa pionera en lengua castellana, que sigue el ejemplo de otras revistas internacionales de prestigio, nacidas en el seno de la Society for Animation Studies.
Browse
Browsing Con A de animación by UPV Entity "Dpto. de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte"
Now showing 1 - 14 of 14
Results Per Page
Sort Options
- Publication20 años sin Saul Bass(Universitat Politècnica de València, 2016-05-01) Herráiz Zornoza, Beatriz; Dpto. de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte; Dpto. de Dibujo; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Grupo Animación de la Universitat Politècnica de ValènciaEn este 2016 se cumplirán 20 años sin la presencia de esta figura del diseño y la animación, al que podemos atribuir el mérito de haberse convertido en el padre de los títulos de crédito cinematográficos.
- PublicationLa animación española en el escaparate internacional. Crónicas desde Stuttgart y Annecy(Universitat Politècnica de València, 2016-05-16) Álvarez Sarrat, Sara; Herráiz Zornoza, Beatriz; Navarro Álvarez, Adriana; Dpto. de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte; Dpto. de Dibujo; Facultad de Bellas Artes; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Grupo Animación de la Universitat Politècnica de València[EN] The Spanish animation has had an exceptio-nal showcase in 2015: for the first time two of the biggest International animation festivals, the Trickfilm Festival Stuttgart, (Germany)and the veteran Festival International du Film d’Animation in Annecy (France), agreed to invite Spain for showing its production in ani-mation. Adriana Navarro, Sara Álvarez and Beatriz Herraiz and tell us the highlights from both festivals
- PublicationDOT. La animación en espectáculos de teatro(Universitat Politècnica de València, 2017-03-01) Herráiz Zornoza, Beatriz; Dpto. de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte; Dpto. de Dibujo; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Grupo Animación de la Universitat Politècnica de València[EN] In the following article Beatriz Herráiz talks about the children's and family show DOT, created by the Valencian company Maduixa Teatre. The writer of this text is herself the de-signer and animatior of the audiovisual device for this piece of theater and dance, which scenery consists of just one screen. All the action takes place in this white wall that introduces the spectator to a world of full fantasy. At the moment Beatriz Herráiz researches on the possibilities of projection of images in small formats: themicroprojection.
- PublicationDVEIN. El 3D que respira(Universitat Politècnica de València, 2016-05-16) Herráiz Zornoza, Beatriz; Dpto. de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte; Dpto. de Dibujo; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Grupo Animación de la Universitat Politècnica de València[EN] DVEIN is a studio settled in Barcelona, which has created several opening credits for festivals, television branding, advertising and videoclips. In this interview, the group starts a journey through his professional career and tells the way they are currently working
- PublicationEditorial(Editorial Universitat Politècnica de València, 2014-03-24) Herráiz Zornoza, Beatriz; González Monaj, Raúl; Dpto. de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte; Dpto. de Dibujo; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Grupo Animación de la Universitat Politècnica de València
- PublicationEditorial(Universitat Politècnica de València, 2017-03-01) Lorenzo Hernández, María; Herráiz Zornoza, Beatriz; Dpto. de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte; Dpto. de Dibujo; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Grupo Animación de la Universitat Politècnica de ValènciaEditorial del séptimo número de Con A de Animación.
- PublicationEditorial: Animando realidades(Universitat Politècnica de València, 2021-03-10) González Monaj, Raúl; Lorenzo Hernández, María Carmen; Dpto. de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte; Dpto. de Dibujo; Facultad de Bellas Artes; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Grupo Animación de la Universitat Politècnica de València[ES] Editorial del duodécimo número de Con A de Animación.
- PublicationEntrevista a David Caballer, director de Animación Stop-Motion(Editorial Universitat Politècnica de València, 2014-03-24) González Monaj, Raúl; Dpto. de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Grupo Animación de la Universitat Politècnica de València[EN] The interview with David Caballer brings to us an essential animator to understand which was and is Valencia’s famous clay animation. Through his professional experiences, memories and reflections, from his beginnings to today, we will know firsthand what it means to be a professional animator. We’ll see how the versatility, adaptation to the commissioned work and to the circumstances still characterize high qualified animators.
- PublicationEl estudio de dibujos animados CIFESA y las películas de Rigalt-Reyes(Universitat Politècnica de València, 2017-03-01) González Monaj, Raúl; Dpto. de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Grupo Animación de la Universitat Politècnica de València[EN] The golden age of the Spanish animation (1939-1955) —when over one hundred of short-films and other five feature-length animated films were produced— has always been interesting because of the difficult post-war context in which it developed. But it becomes more challenging if we focus on its beginnings, mostly times a self-learning period, and even more if we move away from the epicenter of Barcelona city. This is the story of the first Valencian animators that we have recorded, the practically unknown team of Carlos Rigalt and José Mª Reyes.However, in this essay, an enigmatic side is also added to their pioneering heroism because the-re is no trace of this couple’s mysterious work sponsored by CIFESA in their ephemeral in-cursion into a personal production through a little animation studio —Estudio de Dibujos Animados CIFESA. Works, authors and in-frastructures that did not transcend and that the time buried under the cover of forgetting, but that they may deserve to be remembered due to their condition of pioneers in a technique, in a country in hard times. The aim of this work that started in Valencia, and after Madrid and Barcelona, it will amazin-gly end in Guatemala, is to restore his memory. A travel behind the steps of a multidisciplinary and talented artist who was the most important element of the story and complicit in his own oblivion at the same time
- PublicationHistorias para compartir. España y Malí unidos por el cuento (y la animación)(Editorial Universitat Politècnica de València, 2012-02) Herráiz Zornoza, Beatriz; Dpto. de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte; Dpto. de Dibujo; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Grupo Animación de la Universitat Politècnica de ValènciaHistorias para compartir es un proyecto de cooperación cultural al desarrollo que nace con el propósito de sensibilizar y poner en valor el cuento en el seno de la cultura maliense. Se trata de una iniciativa promovida por ARTS Cultura y Desarrollo, una asociación valenciana que, a través de la cultura, ofrece herramientas de desarrollo integral en países desfavorecidos. Este proyecto se ha llevado a cabo en el entorno universitario, desde Universitat Politècnica de València y el Conservatoire des Arts et Métiers Multimédia Balla Fasseke Kouyaté de Bamako, cuyos alumnos han trabajado creativamente en la puesta en escena de diferentes historias de tradición oral, dotándolas de vida a través de la animación y la ilustración.
- PublicationJonathan Hodgson. Animación de lo real(Editorial Universitat Politècnica de València, 2015-05-18) Herráiz Zornoza, Beatriz; Dpto. de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte; Dpto. de Dibujo; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Grupo Animación de la Universitat Politècnica de València[EN] Jonathan Hodgson (Oxford, United Kingdom, 1960) is an English animator who has developed his work mainly on documentary animation, or “animating real life”, as he prefers to call it. He has also worked extensively for advertising and he has won numerous awards including the BAFTA for Best Animated Short in 1999. In the following interview with Jonathan Hodgson we will discover his current viewpoint on animation, his creative processes and the techniques he uses, as well as his teaching modes at the University of Middlesex, London, where he is Senior Lecturer and heads the Animation Degree.
- PublicationPablo Núñez. Los créditos de la imaginación(Universitat Politècnica de València, 2016-05-16) González Monaj, Raúl; Dpto. de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Grupo Animación de la Universitat Politècnica de València[EN] If you are someone who waits to read every feature film’s ending credits, if you are interes-ted in these more than in films themselves, you have probably seen a trademark repeted in each Spanish production from 70’s to nowadays. We refer to Pablo Nuñez/Storyfilm, the responsible company for wrapping and introducing with style the film and certifying each professional involved. But Pablo Núñez is not only respon-sible for typing nearly 2.400 feature films, but he is a true Renaissance man at the audiovisual field, able to invent professions and to imprint the most absolute modernity in everything he has done. Pablo welcomed us at his house to talk about a whole life devoted to cinema.
- PublicationStop Motion Don't Stop, la exposición(Editorial Universitat Politècnica de València, 2014-03-24) Herráiz Zornoza, Beatriz; Dpto. de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte; Dpto. de Dibujo; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Grupo Animación de la Universitat Politècnica de València[EN] In 2013 and for barely two months, it was seen in the Valencian MuVIM the exhibition Spot Motion Don’t Stop, curated by MacDiego, which reunited the work of three stop motion animation production companies settled down in Valencia. These companies are featuring now series and films which compete at international level. Javier Tostado, Sam and Pablo Llorens, commanding Clay Animation, Conflictivos Productions and Potens Plastianimation respectively, brought us their creations, their styles and their working methods. Also, in the exhibition was carried out part of the production of Clay Kids, with the whole team working in front to the visitors. The exhibition delved into three decades of animation production in Valencia, where we could discover their high degree of creative quality.
- PublicationTrazos de luz. Abi Feijó y Regina Pessoa: 25 años de animación portuguesa(Universitat Politècnica de València, 2018-03-01) Herráiz Zornoza, Beatriz; Vidal Ortega, Miguel; Dpto. de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte; Dpto. de Dibujo; Facultad de Bellas Artes; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Grupo Animación de la Universitat Politècnica de València[EN] We are entering a fascinating journey through Strokes of Light, a retrospective of the Portuguese animators Abi Feijó and Regina Pessoa, inaugurated on 26th September 2017 in the Sala Josep Renau (UPV). This exhibition included original works from their animated productions, pre-cinema toys — and even a light table for tracing sand!, to the delight of students, scholars, and public lovers of the septième art bis. The Lusitanian tandem is a worldwide reference for contemporary auteur animation. Committed to his country and the spreading of the animated image, Feijó revitalized the sector in the nineties through the Cinanima Festival and his company Filmógrafo, providing Portugal with a new generation of independent filmmakers, and, particularly, with one of the artist’s revelations of the international animation in the present century. After giving us a singular plastic manufacture owing to the Piotr Dumała’s animated engraving and embellished with a deep thematic sensitivity towards popular culture and childhood traumas, Pessoa reveals to us her delicate artwork, which, as you will notice throughout the text and in the exquisite images that accompany it, shines with its own light. Bom viagem!