Revistas UPV. Editorial UPV
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- PublicationCombined use of LIDAR and hyperspectral measurements for remote sensing of fluorescence and vertical profile of canopies(Universitat Politècnica de València, 2016-02-26) Ounis, A.; Bach, J.; Mahjoub, A.; Daumard, F.; Moya, I.; Goulas, Y.; Agence Nationale de la Recherche, Francia; Centre National d'Études Spatiales, Francia[EN] We report the development of a new LIDAR system (LASVEG) for airborne remote sensing of chlorophyll fluorescence (ChlF) and vertical profile of canopies. By combining laser-induced fluorescence (LIF), sun-induced fluorescence (SIF) and canopy height distribution, the new instrument will allow the simultaneous assessment of gross primary production (GPP), photosynthesis efficiency and above ground carbon stocks. Technical issues of the fluorescence LIDAR development are discussed and expected performances are presented.
- PublicationControl Tolerante a Fallas en una Suspensión Automotriz Semi-Activa(Elsevier, 2016-01-10) Tudón Martínez, Juan C.; Varrier, Sébastien; Morales Menéndez, Rubén; Sename, Olivier; Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología, México; Agence Nationale de la Recherche, Francia[ES] Un nuevo controlador tolerante a fallas (FTC por sus siglas en inglés, Fault Tolerant Controller) activo es propuesto para una suspensión automotriz semi-activa, considerando un modelo de un cuarto de vehículo. El diseño está compuesto por: (1) un controlador no-lineal robusto utilizado para aislar las vibraciones en el vehículo causadas por perturbaciones externas y (2) un mecanismo de compensación usado para acomodar fallas aditivas en la fuerza de amortiguamiento. El mecanismo de compensación utiliza un módulo de detección y estimación de fallas robusto, basado en ecuaciones de paridad, para reconstruir la falla; esta información permite calcular la señal de compensación por medio de un modelo inverso del amortiguador para reducir el efecto de la falla en la dinámica vertical de la suspensión. Mientras que el controlador no-lineal, basado en la técnica de control de parámetros variantes lineales (LPV por sus siglas en inglés, Linear Parameter-Varying) está diseñado para aumentar el confort del pasajero y mantener el contacto llanta-suelo. Ante una falla en la fuerza de amortiguamiento, el FTC activo debe asegurar los desempeños de confort y seguridad utilizando la interacción entre el controlador LPV y el compensador. Resultados de simulación en CarSimTM muestran la efectividad del FTC activo respecto a un FTC pasivo y un amortiguador no controlado; el FTC pasivo depende del diseño para su capacidad tolerante, mientras que el FTC activo propuesto mejoró un 50.4% en confort y un 42.4% en agarre de superficie cuando ocurre una falla, en contraste con el amortiguador no-controlado que pierde totalmente su efectividad.
- PublicationVirtual reality as a versatile tool for research, dissemination and mediation in the humanities(Universitat Politècnica de València, 2021-07-14) François, Paul; Leichman, Jeffrey; Laroche, Florent; Rubellin, Françoise; Agence Nationale de la Recherche, Francia; École Centrale de Nantes; National Endowment for the Humanities, EEUU[EN] The VESPACE project aims to revive an evening of theatre at the Foire Saint-Germain in Paris in the 18th century, by recreating spaces, atmospheres and theatrical entertainment in virtual reality. The venues of this fair have disappeared without leaving any archaeological traces, so their digital reconstruction requires the use of many different sources, including the expertise of historians, historians of theatre and literature. In this article, we present how we have used video game creation tools to enable the use of virtual reality in three key stages of research in the human sciences and particularly in history or archaeology: preliminary research, scientific dissemination and mediation with the general public. In particular, we detail the methodology used to design a three-dimensional (3D) model that is suitable for both research and virtual reality visualization, meets the standards of scientific work regarding precision and accuracy, and the requirements of a real-time display. This model becomes an environment in which experts can be immersed within their fields of research and expertise, and thus extract knowledge reinforcing the model created –through comments, serendipity and new perspectives– while enabling a multidisciplinary workflow. We also present our tool for annotating and consulting sources, relationships and hypotheses in immersion, called PROUVÉ. This tool is designed to make the virtual reality experience go beyond a simple image and to convey scientific information and theories in the same way an article or a monograph does. Finally, this article offers preliminary feedback on the use of our solutions with three target audiences: the researchers from our team, the broader theatre expert community and the general public.