Revistas UPV. Editorial UPV
Permanent URI for this community
Desde esta comunidad se tiene acceso a artículos en texto completo de publicaciones periódicas editadas por diferentes unidades académicas de la Universitat Politècnica de València (UPV) gestionadas en la plataforma OJS a través del portal Polipapers
Browse
Browsing Revistas UPV. Editorial UPV by Sponsor "Agencia de Gestión de Ayudas Universitarias y de Investigación"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- PublicationIncidental vocabulary recognition effects of subtitled, captioned and reverse subtitled audiovisual input(Universitat Politècnica de València, 2024-07-08) van der Kolk, Jana; Feijoo, Sara; Agencia Estatal de Investigación; Ministerio de Ciencia e Innovación; Agencia de Gestión de Ayudas Universitarias y de Investigación[EN] This study compares effects of brief exposure to L1 subtitled, L2 captioned, and reverse subtitled audiovisual input on three aspects of vocabulary learning: meaning, form, and pronunciation of target language words. A within-subjects design was used, in which three video clips in the different viewing modes were shown to ten L1 Spanish participants who underwent a pre-test, post-test, and delayed post-test of English terms that each occurred in just one of the videos. The tests measured recognition of meaning, form, and pronunciation through translation into the L1, dictation, and reading the target words aloud with native speaker ratings, respectively. The findings show statistically significant gains in producing the accurate written form of vocabulary in reverse subtitled and L2 captioned video clips, and mixed results for the other variables, including statistically significant gains in pronunciation of vocabulary with L1 subtitles.
- PublicationLibros de texto digitales de lenguas para el 1x1: recursos y discursos(Universitat Politècnica de València, 2016-06-30) Merino, Elena; Cassany, Daniel; Ministerio de Economía y Competitividad; Agencia de Gestión de Ayudas Universitarias y de Investigación[EN] This article explores and discusses the results obtained from the analysis of 1st ESO Catalan and Spanish digital learning materials of two publishing houses as well as the ethnographic semi-structured interviews from 8 teachers, within the didactic model 1x1 (One Laptop Per Child), following the tradition of critical approach to textbook analysis. The triangulated results suggest that: a) picture, audio and video performan-ce is limited, b) hyperlinks address to hegemonic and high culture resources, c) self-correcting is mechanical and contains partial information, and d) the information given regarding how to search and use data from the Internet is scarce. In brief, digital textbooks in secondary school are an enriched copy of the printed ver-sion; they include some multimodal and interactive resources and “register” the student’s activity; however, they lack a complete and useful proposal on how to use the Web 2.0
- PublicationMejora de competencias personales y prosociales a través de prácticums con Aprendizaje-Servicio en la Universidad(Universitat Politècnica de València, 2020-06-29) Blanch Gelabert, S.; Edo Basté, M.; París Romia, G.; Agencia de Gestión de Ayudas Universitarias y de Investigación[ES] La investigación que hemos llevado a cabo está orientada a mejorar la formación de los futuros maestros de Grado de Educación Infantil incorporando la posibilidad de hacer un prácticum con Aprendizaje-Servicio para fomentar el compromiso social. Esta experiencia puede contribuir en formar a profesionales comprometidos a la vez que capacitados para acompañar los procesos de aprendizaje y de construcción de la personalidad de los niños. Para ello, existe una necesidad de revisar aspectos personales vinculados a valores, posicionamientos éticos y sociales con los estudiantes que se están formando como maestros. Por todo ello, el objetivo de esta investigación es provocar cambios en el modelo formativo de los maestros, creando estrategias que provoquen una relación más activa y participativa entre escuela y universidad, entendiendo la educación como un espacio compartido entre diferentes agentes sociales. A nivel metodológico se ha utilizado una metodología mixta: un cuestionario inicial para los estudiantes cursando el último prácticum del grado, un cuestionario final para estudiantes, maestros y tutores de la universidad y grupos focales con los tutores de las escuelas y de la universidad. Los resultados muestran las fortalezas de este planteamiento donde los alumnos que contribuyen con un prácticum con ApS, perciben una mayor valorización de las actitudes y aptitudes prosociales que los estudiantes que han hecho otro tipo de proyectos. Este resultado nos permite seguir aportando evidencias para una formación profesionalizadora con un mayor grado de compromiso social.