EGA. Vol 15, No 15 (2010): Conversando con...WILLIAM ALSOP
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Tabla de contenidos
- Reseñas
Artículos
- CONVERSANDO CON WILLIAM ALSOP. COLORES QUE ALUMBRAN PROYECTOS.
- MIRAR DESDE UN AGUJERO O LA VENTANA INDISCRETA. Notas heterodoxas sobre la perspectiva cónica en recuerdo de Miguel García Lisón
- EL DIBUJO A LÍNEA Y LA ARQUITECTURA. UN IDILIO INTERMINABLE
- DISEÑO ESTRUCTURAL EN EL PRIMER GÓTICO ANDALUZ (II): MAESTROS Y MEDIDAS
- LAS VISTAS DE ESPAÑA DEL VIAJERO DAVID ROBERTS, PINTOR DE PAISAJES Y ARQUITECTURAS, HACIA 1833
- EL OTRO.
- RESTITUIR, REDIBUJAR, AVENTURAR. ESTRATEGIAS PARA DOCUMENTAR TRES PUERTAS MONUMENTALES DE MADRID
- MODERNIDAD POR ENCARGO
- ALGORITMOS, FORMATIVIDAD Y ABSTRACCIÓN PARAMETRIZADA
- IDENTIFICACIÓN DE LOS PROCESOS GRÁFICOS DEL “DIBUJAR” Y DEL “PROYECTAR” ARQUITECTÓNICO, COMO “PROCESOS METODOLÓGICOS DE INVESTIGACIÓN CIENTÍFICA ARQUITECTÓNICA”
- DIBUJO Y RETÓRICA DEL QUIRÓGRAFO DE S. ANDREA AL QUIRINALE
- LA TORRE DE LAS SOMBRAS. UTOPÍA SINCRÉTICA Y SÍMBOLOS COSMOLÓGICOS EN LA OBRA ÍNDICA DE LE CORBUSIER
- ESPACIO, TIEMPO Y PERSPECTIVA EN LA CONSTRUCCIÓN DE LA MIRADA ARQUITECTÓNICA CONTEMPORÁNEA: DE HOCKNEY A MIRALLES
- LA PEDAGOGÍA DE LA INICIACIÓN EN LA CREACIÓN ARQUITECTÓNICA: LA INMERSIÓN Y LA EMERSIÓN IMAGINARIAS, EL ESPACIO MATRIZ Y LA PROPUESTA INCIPIENTE. Aproximaciones a una pedagogía poiética.
- UN LUGAR EN MADRID PARA EL PALACIO REAL DE FILIPPO JUVARRA
- APROXIMACIÓN AL ANÁLISIS DEL SISTEMA DIÉDRICO ESPAÑOL COMO LENGUAJE.
- LA CARTOGRAFÍA HISTÓRICA EN EL ESTUDIO DE LA CONSTRUCCIÓN DEL TERRITORIO Y DEL PAISAJE. MAPAS Y DIBUJOS DE LOS PLEITOS CIVILES EN ESPAÑA Y EN ULTRAMAR. (II)
- POCHÉ O LA REPRESENTACIÓN DEL RESIDUO.
- LA FUSIÓN DE IMÁGENES DE TELEDETECCIÓN: UNA AYUDA PARA LA INTERPRETACIÓN DE ENTORNOS URBANOS
- SOBRE LA ESTRUCTURA DEL GRAFOAJE O DEL DIBUJAR
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- PublicationALGORITMOS, FORMATIVIDAD Y ABSTRACCIÓN PARAMETRIZADA(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Marcos, Carlos L.
- PublicationAPROXIMACIÓN AL ANÁLISIS DEL SISTEMA DIÉDRICO ESPAÑOL COMO LENGUAJE(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Grassa-Miranda, Víctor; Giménez Morell, Roberto-Vicente[EN] The grammar or guiding principles of the Spanish sistema diédrico use the projective schema of a model to help structure a student’s spatial thinking, while the Anglo-Saxon direct method relies on the reconstruction of a mental image of the geometric configuration. The epistemological framework that created classical descriptive geometry has been superseded and this has lead to a progressive abandonment of intellectual speculation and a reorientation towards applied design. Spain’s previous cultural isolation meant that educational institutions fell behind advances in the field of drawing and a degree of scholasticism took hold until the second half of the twentieth century.
- PublicationLA CARTOGRAFÍA HISTÓRICA EN EL ESTUDIO DE LA CONSTRUCCIÓN DEL TERRITORIO Y DEL PAISAJE. MAPAS Y DIBUJOS DE LOS PLEITOS CIVILES EN ESPAÑA Y EN ULTRAMAR. (II)(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Chias Navarro, Pilar[EN] The usual sources of information at a local scale of the American territories conquered by the Spanish Crown during the 16th and 17th centuries are the Relaciones Geográficas, as well as the charts, the projects of fortifications or public works, and the maps drawn by the jesuites and the officials of the Crown. But there is another collection of maps that has a great importance because it provides essential data about the land properties or the land users’ rights. These were maps drawn for civil disputes concerning the ownership or rights to particular pieces of land, which were judged at the Royal Audiences and Chancelleries. These institutions of justice had been created in Spain in the 14th century, with similar purposes to those already existing in England, France and the Low Countries. They were also soon exported to the Indies with their own singularities. The article explores those singularities and their contributions to the history of the cartography and to the study of the evolution of the territorial frames, along four centuries. Such interesting cartographic materials still remain almost unknown. The collections are composed by more than a thousand manuscript maps from the 15th to the 19th century, which show the changing image of the Spanish and the Latinamerican territories.
- PublicationCONVERSANDO CON WILLIAM ALSOP. COLORES QUE ALUMBRAN PROYECTOS(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Serra Lluch, Juan de Ribera; Dpto. de Expresión Gráfica Arquitectónica; Escuela Técnica Superior de Arquitectura; Instituto Universitario de Restauración del Patrimonio[EN] Some critics consider artist William Alsop (1947-) as the third most important British architect after Sir Richard Rogers and Sir Norman Foster (Barber, 2007). He studied at the Architectural Association School (AA), where at 23 he entered the competition to design the Centre Georges Pompidou in Paris and came second to the eventual winners, Richard Rogers & Renzo Piano. After working together with some other colleagues, Alsop opens his own independent study based in London in 2000, with offices in Shanghai, Singapore, Beijing and Toronto, nowadays. Alsop has been tutor of sculpture at Central Saint Martins College of Art and Design in London for several years, and has held many other academic posts, among others at the Vienna University of Technology, Universities of London and Hannover, and actively promotes the artistic contribution to built environments. His paintings and sketches alongside his architectural projects have been exhibited in dedicated exhibitions at Sir John Soane’s Museum, Milton Keynes Gallery, Cube Gallery in Manchester, and the British Pavilion at the Venice Biennale, among other venues. Alsop belongs to a generation of architects similar to Zaha Hadid (1950-) or Rem Koolhaas (1944-), who mature in the moment to praise post-modern eclecticism before modern style and to take interest in technological problems before functionalism. He has a high regard for some heroes from the past of the profession like John Vanbrugh (1664-1726), Sir John Soane (1753-1837), Le Corbusier (1887-1965) or Mies van der Rohe (1886-1969), what is a quite eclectic list of referents that perfectly identifies the freedom of style in Alsop’s work, or better his rejection to it. Alsop excels not only for his buildings but also for his interesting artistic developments. His paintings show a continuous experimentation on plastic possibilities of shapes and colour, together with his personal graphic way of expression for architecture.
- PublicationEL DIBUJO A LÍNEA Y LA ARQUITECTURA. UN IDILIO INTERMINABLE(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Báez Mezquita, Juan Manuel
- PublicationDIBUJO Y RETÓRICA DEL QUIRÓGRAFO DE S. ANDREA AL QUIRINALE(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Martínez Mindeguía, Francisco
- PublicationDISEÑO ESTRUCTURAL EN EL PRIMER GÓTICO ANDALUZ (II): MAESTROS Y MEDIDAS(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) García Ortega, Antonio Jesús; Ruiz de la Rosa, Jose Antonio
- PublicationESPACIO, TIEMPO Y PERSPECTIVA EN LA CONSTRUCCIÓN DE LA MIRADA ARQUITECTÓNICA CONTEMPORÁNEA: DE HOCKNEY A MIRALLES(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Bigas Vidal, Montserrat; Bravo Farré, Luis; Contepomi, Gustavo
- PublicationLA FUSIÓN DE IMÁGENES DE TELEDETECCIÓN: UNA AYUDA PARA LA INTERPRETACIÓN DE ENTORNOS URBANOS(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Reinoso Gordo, Juan F.; León Robles, Carlos[ES] La fusión de imágenes que interesa en la interpretación de entornos urbanos es aquella en la que se une una imagen pancromática (PAN) y otra multiespectral (MS). La PAN aporta una gran resolución espacial pero sólo en color gris mientras que la MS aporta el color producido por varias bandas (normalmente las tres bandas fundamentales: rojo, verde y azul). El resultado es una imagen fusionada con la máxima resolución espacial y espectral. En este trabajo exponemos un ejemplo de los métodos tradicionales como es la fusión mediante la transformación IHS con indicación de sus problemas de distorsión del color, a continuación se ejecuta una fusión mediante técnicas de multi-resolución basada en wavelets que soluciona los problemas de distorsión. Finalmente se tiene en cuenta uno de los algoritmos recientes que además tiene en consideración la anisotropía de la imagen. Para ello hace un análisis multidireccional de las imágenes a fusionar. La calidad de la fusión debe ser analizada desde un punto de vista cuantitativo, para ello se han empleado aquellas medidas que, en las referencias actuales, han mostrado mayor utilidad. Un examen visual de la fusión también es necesario para establecer conclusiones sobre cada uno de lo métodos. En nuestro estudio hemos empleado imágenes procedentes del satélite QuickBird por ser uno de los que proporciona mayor resolución espacial y por tanto una mejor identificación de los objetos del entorno urbano.
- PublicationIDENTIFICACIÓN DE LOS PROCESOS GRÁFICOS DEL "DIBUJAR" Y DEL "PROYECTAR" ARQUITECTÓNICO, COMO "PROCESOS METODOLÓGICOS DE INVESTIGACIÓN CIENTÍFICA ARQUITECTÓNICA"(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Raposo Grau, Javier Francisco[EN] The present essay is focused on the question of what is and should be considered research in architecture, and more specifically in architectural design. The aim is to clearly identify the graphic processes inherent to the practice of architecture, particularly to research activities linked with higher education, and to prove that the nature of such activities remains constitutive of the character of scientific inquiry
- PublicationUN LUGAR EN MADRID PARA EL PALACIO REAL DE FILIPPO JUVARRA(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Muñoz de Pablo, María José
- PublicationMIRAR DESDE UN AGUJERO O LA VENTANA INDISCRETA. Notas heterodoxas sobre la perspectiva cónica en recuerdo de Miguel García Lisón(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Gentil Baldrich, José Mª[EN] The remembered teacher Michael García Lisón (1941- 2004) called ‘Durer looking for a hole’, with the jocular tone which characterized him, the images -almost always initials- which were exposed in the dissertations which the habitual and well-known specialists of the historical perspective topic did in the conferences and congresses. This occurrence did not stop being significant because, taking into account the indifferent irony that he kept, in this atavism we can lie in any questions of the perspective process, product of determining insertions in the most recondite on the human mind and the foreign to the geometry and the painting.
- PublicationMODERNIDAD POR ENCARGO(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Bravo de Laguna Socorro, Alberto
- PublicationEL OTRO(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Arnau Amo, Joaquín; Gutierrez Mozo, Elia
- PublicationLA PEDAGOGÍA DE LA INICIACIÓN EN LA CREACIÓN ARQUITECTÓNICA: LA INMERSIÓN Y LA EMERSIÓN IMAGINARIAS, EL ESPACIO MATRIZ Y LA PROPUESTA INCIPIENTE. Aproximaciones a una pedagogía poiética(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Burgaleta Mezo, Pedro M.
- PublicationPOCHÉ O LA REPRESENTACIÓN DEL RESIDUO(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Castellanos Gómez, Raúl; Dpto. de Proyectos Arquitectónicos; Escuela Técnica Superior de Arquitectura; Grupo de Proyecto Arquitectura[EN] Poché was a habitual term in École des Beaux-Arts ateliers in Paris for the depiction technique of inking in sections of walls in a building. This method, not used explicitly until the 19th century, had already been developing gradually since the Italian Renaissance and Baroque periods. Poché was a texture architects used on drawings to abstract residual or service areas and relegate them to the background of the drawing against which the normal figures stood out. This technique was developed considerably in eighteenth-century France being in keeping with the type of plans used for the homes of the aristocracy in the Ancien Régime. Hence poché was the expression of residual space: a way of omitting the incidental and providing a visible portrayal of a work of architecture’s desire for perfection.
- PublicationReseñas de libros(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) García Codoñer, Ángela
- PublicationRESTITUIR, REDIBUJAR, AVENTURAR. ESTRATEGIAS PARA DOCUMENTAR TRES PUERTAS MONUMENTALES DE MADRID(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Goitia Cruz, Aitor
- PublicationSOBRE LA ESTRUCTURA DEL GRAFOAJE O DEL DIBUJAR(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Pérez Carabias, Vicente
- PublicationLA TORRE DE LAS SOMBRAS. UTOPÍA SINCRÉTICA Y SÍMBOLOS COSMOLÓGICOS EN LA OBRA ÍNDICA DE LE CORBUSIER(Editorial Universitat Politècnica de València, 2010) Calvo Lopez, Jose