EME Experimental Illustration, Art & Design - No 01 (2013)
Permanent URI for this collection
Tabla de contenidos
- Agitación gráfica
Editorial
ILUSTRAFIC / reportajes
- Buenas Piezas. Sean Mackaoui
- Manifiesto
- Activismo gráfico
- Perfiles
- Campaña 3ª edición Máster en Diseño e Ilustración
WRITING / textos de investigación
- Tipografía árabe. La escritura como dibujo, la palabra como imagen
- Visiones de Obama
- Home-made, low-cost, high quality. Del proyecto personal a la autopromoción de bajo coste en el diseño gráfico hoy
- Crear imágenes / fingir objetos. Diálogos entre las propuestas artísticas de Isidro Ferrer, Sean Mackaoui y Chema Madoz
- La metáfora visual en el álbum infantil ilustrado
- La nueva escuela valenciana. Un ejemplo de renovación formal desde la tradición de la historieta
WORK IN PROGRESS / investigación & procesos
- Diálogo sobre creatividad o cómo afrontar el bloqueo creativo
Browse
Browsing EME Experimental Illustration, Art & Design - No 01 (2013) by Title
Now showing 1 - 13 of 13
Results Per Page
Sort Options
- PublicationActivismo gráfico: Hand-lettering al servicio de la Pública(Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Membrillas, Sergio[ES] Hand-lettering al servicio de la Pública. Intervención en la Facultad de Bellas Artes de Valencia. Workshop Hand-drawn lettering impartido por Sergio Membrillas
- PublicationAgitación gráfica(Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Pérez, DaliosCon este número, la revista EME busca consolidar un proyecto quesurge dentro del ámbito universitario, pero que siempre ha tenido undeseo explícito de trascender esas fronteras para acercarse a cualquierlector interesado en la cultura visual.
- PublicationBuenas Piezas. Sean Mackaoui(Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Mackaoui, Sean[ES] Entrevista. Sean Mackaoui, de procedencia anglo-libanesa, nace en Lausana (Suiza) en 1969. A los 23 años se traslada a Madrid, donde gracias a la revista “El canto de la tripulación” entra en contacto con Alberto García Alix, quien le descubre la obra de Diego Lara, artista que le hace cambiar su modo de abordar el collage. Sean, legítimo heredero de Schwitters, Man Ray, Duchamp o Joan Brossa, construye sus collages con fragmentos recortados de viejas revistas o periódicos a los que dota de nuevos significados, a veces irónicos, humorísticos, poéticos o irreverentes, sus obrasnunca dejan indiferente al espectador
- PublicationCampaña 3ª edición Máster en Diseño e Ilustración(Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Pérez, Dailos; Raya, Alicia[ES] Diseño gráfico. Campaña de promoción del Máster en Diseño e Ilustración
- PublicationCrear imágenes / fingir objetos. Diálogos entre las propuestas artísticas de Isidro Ferrer, Sean Mackaoui y Chema Madoz(Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Calle, Román de la[EN] As a tribute to the opening of a new exhibition space, the present text traces the common thread that links together three contemporary artists, active in the Spanish context —Chema Madoz, Sean Mackaoui and Isidro Ferrer— tightly linked all of them to visual poetry, from photography, collage and objects. Close existing connections between images and texts, according to the double direction which, on the one hand, creatively relate texts with images (hypotyposis) are also studied and, on the other hand, descriptively linked images with texts (ekphrasis). Both strategies are two fundamental ways for the explanation and interdisciplinary interpretation from the current aesthetics, referring to the art of our time
- PublicationDiálogo sobre creatividad o cómo afrontar el bloqueo creativo con Paco Roca, Sento Llobell y MacDiego(Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Lapiedra Benavent, María[EN] How does creativity surge? Are there keys, rules, ways to keep it in place and for it to never fail? These are questions that we ask many times when facing a blank piece of paper, when we are facing that moment by ourselves, in which we are waiting for that bril-liant idea to arrive, transforming our project into an exceptional piece
- PublicationHome-made, low-cost, high quality. Del proyecto personal a la autopromoción de bajo coste en el diseño gráfico hoy(Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Funcia, Pablo[EN] Self-promotion is key for diseminating the work of young graphic designers nowadays. It is a practice of great interest. It is practiced not only by necessity, but also voluntarily, by professional graphic de-signers that are already well established. Through such projects, they reflect on society, the profession itself, develop conceptual work, etc. This activity, alongside with work methods based upon careful attention to the budget, to the resources and tools employed, can result in highly interesting projects. Their authors, thus, become graphic researchers who, sharing and diseminating their work in the net-works, generate an enriching feedback that contributes to improve our cultural environment
- PublicationManifiesto(Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Albelda, José[ES] Proyectos. Workshop "Diseño de envases" con Nacho Lavernia (Lavernia & Cienfuegos). El Sur geográfico o cualquier otro de los “sures” que, como sabemos también existen, ha tenido de siempre problemas con el territorio. No se sabe muy bien por qué, enfrentándose con terquedad al llamado interés general, los indígenas de todo el mundo se sienten extrañamente apegados a sus tierras, en las que nacieron, de las que viven y en las que quieren morir. Se niegan a ver mundo, los muy obstinados, cuando amablemente —solo al principio— se les invita a descubrir nuevos territorios, ofreciéndoles con-finamiento en reservas, desiertos o viviendas de protección oficial.
- PublicationLa metáfora visual en el álbum infantil ilustrado(Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Chaves, Marta[EN] This text proposes paths for research and reflection around children’s illustrated album. In particular, it fo-cuses on linguistic questions, not exclusively verbal, but focusing especially on the image as message. Compar-ing image and word as text is not new. However, it is in-teresting to apply this approach to the illustrated album, that nowadays enjoys great social impact and artistic recognition. This format presents a series of expressive features of special interest, since it is illustration the el-ement supporting most of the narrative and descriptive load, while the text that accompanies them is quite brief
- PublicationLa nueva escuela valenciana. Un ejemplo de renovación formal desde la tradición de la historieta(Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Pons, Álvaro[ES] La conocida como “Nueva Escuela Valenciana” fue un movimiento historietístico de gran proyección en los años 80 que reunió a una serie de autores profundamente comprometidos con la renovación formal del medio sin dejar de lado el respeto a la tradición tebeística que había vivido el País Valenciano durante las décadas anteriores. Durante los años del boom de las revistas, esta generación representó como pocas las ansias de libertad creativas que tenían los autores españoles y su capacidad para transformación insurgente
- PublicationPerfiles(Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Angulo, Joan; Pérez, Dailos[ES] Perfiles de Joan Angulo y Dailos Pérez
- PublicationTipografía árabe. La escritura como dibujo, la palabra como imagen(Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Balius, Andreu[EN] Unlike Western writing, in Arabic calligraphy the im-age of the written word has priority over the drawing of the individual letter, hence its evocative power is in the force of the calligraphic image that issues from the ensemble, reinforced by including ornamental images. It is a quality with which many contemporary design-ers have been able to approach modernity. On the other hand, the peculiarities of Arabic writing, besides con-textual causes such as religious ones, have made it dif-ficult to translate into typographic characters without succumbing to a “latinising” of its forms. For that rea-son the current renaissance in design of Arabic fonts must be approached from the understanding of the cal-ligraphic origins and their cultural transcendence
- PublicationVisiones de Obama(Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Margolin, Victor[EN] The graphic features of the images of Obama in his 2008 presidential campaign were a fundamental tool in achieving communication of the message and the values represented by his candidature. To a great extent its enormous success was due to the work of designer Shepard Fairey, since these first images —and the ones that came later— made Obama a graphic icon and a symbol of hope in the future and in change