EME Experimental Illustration, Art & Design
Permanent URI for this community
EME es una revista de investigación de perioricidad anual y bilingüe, centrada en el ámbito de la ilustración, el arte y el diseño cuyo objetivo prioritario es servir de ámbito de reflexión sobre estas disciplinas, su relación con la sociedad, su evolución histórica o sus innovaciones.
Browse
Browsing EME Experimental Illustration, Art & Design by Title
Now showing 1 - 20 of 165
Results Per Page
Sort Options
- Publication#36daysoftype - Nina Sans y Rafa Goicoechea(Universitat Politècnica de València, 2015-04-30) Goicoechea, Rafael; Sans, Nina[ES] El proyecto 36 Days of Type nace en un primer momento con el objetivo de convertir un reto personal en un reto colectivo.
- PublicationActivismo gráfico: Hand-lettering al servicio de la Pública(Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Membrillas, Sergio[ES] Hand-lettering al servicio de la Pública. Intervención en la Facultad de Bellas Artes de Valencia. Workshop Hand-drawn lettering impartido por Sergio Membrillas
- PublicationAdrián Arias Astorgano(Universitat Politècnica de València, 2022-05-31) Arias Astorgano, Adrián[ES] Sin resumen
- PublicationAgitación gráfica(Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Pérez, DaliosCon este número, la revista EME busca consolidar un proyecto quesurge dentro del ámbito universitario, pero que siempre ha tenido undeseo explícito de trascender esas fronteras para acercarse a cualquierlector interesado en la cultura visual.
- PublicationAnna Brullas(Universitat Politècnica de València, 2021-05-31) Brullas, Anna[EN] Profile of the illustrator Anna Brullas
- PublicationAprendiendo a ilustrar: Diego Mir como referente en la enseñanza del diseño(Universitat Politècnica de València, 2023-05-31) Valls Juan, Carolina[EN] This article relates the methodological principles, within graphic design, and the teaching-learning tools aimed at students during their Artistic Drawing studies, exposing as a specific case a workshop taught by Diego Mir, Illustrating a country. The objective is to link two worlds: the one that supposes the educational stage itself and the professional field, in order to establish connections to facilitate and make the transition from the Baccalaureate of Arts to Higher Artistic Studies easier and more understandable.
- PublicationAprendiendo del símbolo: imagen y referencia simbólica en los inicios del discurso arquitectónico posmoderno(Universitat Politècnica de València, 2015-04-30) Pérez Rodrigo, José David; Dpto. de Pintura; Facultad de Bellas Artes; Centro de Investigación Arte y Entorno[EN] This article makes an approach to the symbolic recovery as the fundamental argument used in the revised edition of Learning from Las Vegas (Venturi, Scott Brown & Izenour, 1977), a text which had with important repercussions on counter-modernist architectural theory. This recovery, extremely critical with the vulgarised imposition of the functionalism of the international style, coincides with the North American Neo-avantgarde’s rejection of the formalist academicism of abstract expressionism, as well as with the crisis of the concept of modernity, caused by what was conceptualised, not without certain confusion, as post-modern thought.
- PublicationARROG: Una forma de repensar y comunicar la muerte(Universitat Politècnica de València, 2020-05-31) Alayza Moncloa, Gabriel Maria Enrique; Alayza Moncloa, Mateo[EN] The digital revolution has sparked a paradigm shift that has transformed the old tools of communication. Both the technical and discursive limits of these tools have increased and with this their reflective capacity has grown. Arrog is a Peruvian video game developed by Hermanos Magia and Leap Game Studio. By looking at death from a new perspective and taking advantage of the creative freedom that independent video games provide, it seeks to contrast the concept of death with our own modernity and the phenomana of its transparency.
- PublicationArte, género y sociedad en la trayectoria creativa de Monika Buch(Universitat Politècnica de València, 2024-05-31) Fernández Navarro, Ainhoa; Garcia Rams, María Susana; Dpto. de Dibujo; Facultad de Bellas Artes; Grupo Animación de la Universitat Politècnica de València[EN] The under-recognition of women in the artistic field has resulted in an incomplete cultural legacy. This article focuses on one of those women, Monika Buch. Valencian by birth with Germanic roots, she was the only Spanish student at the Hochschule für Gestal-tung / HfG Ulm. Her trajectory and her life has been studied through the socio-political framework in which she lived: Spain (II Republic, Civil War, Fran-coism), Germany (post World War II) and Holland (student revolts and feminist liberation movement). Without leaving aside the gender roles and stereo-types established in each period. The aim of this study is to contribute to filling a historiographical gap, and in this way create a fairer and more equitable narrative, which will serve as a reference for future generations.
- PublicationAspectos ecológicos y sostenibilidad en el uso de materiales artísticos. Trementina pura, revisión y articulación instrumental(Universitat Politècnica de València, 2023-05-31) Galbis Juan, Amparo; Dpto. de Pintura; Facultad de Bellas Artes; Centro de Investigación Arte y Entorno[ES] Este artículo surge de una iniciativa emprendida hace años con el propósito de aumentar la riqueza y diversidad expresiva de la pintura, ampliar recursos y soluciones, hacer evolucionar y optimizar nuestras actividades holísticamente. Con experiencia en la investigación de nuevos materiales pictóricos ecosostenibles, incluyendo el desarrollo de varias patentes, trabajos y talleres con formulaciones específicamente no tóxicas, hemos desarrollado y reajustado metodológicamente el estándar de trabajo con aquellos compuestos orgánicos volátiles insustituibles en algunas técnicas, que consideramos necesario para el adecuado desempeño docente, profesional e investigador en la práctica artística contemporánea.
- PublicationAutoras contemporáneas en el cómic español. María Medem, Ana Galvañ, Marta Cartu y Miriam Muñoz(Universitat Politècnica de València, 2024-05-31) Hernández Ávila, Marina; Muñoz Seco, Eva María[EN] The comic created by female authors has increased in recent years in the Spanish scene, and its expressive and visual development has been boosted by specialized publishers dedicated to giving visibility and support to this type of publication. It s within the adult comic market where they have gained popularity, evolving from self-publishing alternative fanzines with small print runs to occupying top spots in Spanish bookstores. Social media platforms like TikTok and Instagram have contributed to their dissemination and impact among a youthful and international audience. Given the limited number of academic studies published on contemporary Spanish female comic authors, it has been considered to conduct research focused on the graphic work and professional trajectory of authors such as María Medem, Ana Galvañ, Marta Cartu, and Miriam Muñoz. The study aims primarily at a comparative analysis of the graphic work of these authors, as well as their aesthetic influences and visual techniques, which will demonstrate, in conclusion, their impact and influence on Spanish graphic narrative today.
- PublicationLas aventuras de Mortimer y su proceso creativo(Universitat Politècnica de València, 2015-04-30) Gironés Sarrió, Gonzalo; Tortajada Santiago, Marta; Pérez Górriz, Isabel; Ballesteros Alcolea, Rubén[EN] Tackling a new project as a cross-discipline team has always meant an enriching experience. If the goal of the project is educational, then the result will double its interest. “Les aventures de Mortimer i la història del cinema d’animació” (The Adventures of Mortimer and the History of Animation) was the title of the project developed for the cultural centre Espai Rambleta, Valencia, to bring the history of animation to the general public, in an educative, fun way. This project is also one of the pieces developed within the course on Didactic Animation taught by David Heras, in the Master on Design and Illustration by the Universitat Politècnica de València (Polytechnic University of Valencia). It can be seen at http://larambleta.com/mortimer.
- PublicationBella todo el año. La imagen regeneracionista de España en el cartel del Patronato Nacional de Turismo(Universitat Politècnica de València, 2014-05-19) Pelta Resano, Raquel[EN] Throughout the twentieth century, tourist post-ers have played a key role in the transmission of Spain’s image abroad. This article focuses on one of the periods in which they had a greater role: the end of the reign of Alfonso XIII, with the founding of the Patronato Nacional de Turismo. This historical time was an attempt to spread the rich diversity of Spain, in an effort to dismantle stereotypes that travellers of the eighteenth and nineteenth centuries had created.Spanish poster, tourist poster, tourist adver-tisement, Patronato Nacional de Turismo, image of Spain.
- PublicationLa biblioteca imaginada. Un taller de Pep Carrió(Universitat Politècnica de València, 2017-05-08) Heras, David[ES] Desde el Máster en Diseño e Ilustración de la Universitat Politècnica de València se organizan talleres impartidos por profesionales de reconocido prestigio como es el caso de Pep Carrió. La generosidad y cercanía con la que comparten la experiencia acumulada durante años con alumnos y profesionales en ciernes es uno de los factores más apreciados por los asistentes.
- PublicationBuenas Piezas. Ana Juan(Universitat Politècnica de València, 2014-05-19) Heras, David[ES] Tras licenciarse en Bellas Artes por la Universitat Politècnica de València en 1982, comienza a publicar en las revistas La Luna de Madrid y Madriz, posteriormente en El Víbora, Metal Hurlant, Marie-Claire y en breve pasa a ser colaboradora habitual en los suplementos dominicales de los periódicos El Mundo y El País. En 1994 pasa tres meses en Japón, becada por la editorial Kodansha, etapa que recuerda como una de las más emocionantes de su vida. Un año después publica su primera portada en New Yorker a la que seguirán casi una veintena.
- PublicationBuenas Piezas. Arnal Ballester(Universitat Politècnica de València, 2015-04-30) Heras, David[ES] Entrevista. Nuevos medios, nuevas formas.Arnal Ballester (Barcelona 1955) desarrolla la mayor parte de su trabajo en el campo editorial como ilustrador de libros y portadista
- PublicationBuenas piezas. Cuando se siente(Universitat Politècnica de València, 2016-05-02) Martínez, Borja; Lo Siento Studio; Molinero Domingo, Silvia[ES] Entrevista a Borja Martínez de Lo Siento Studio. Viajamos a Barcelona para conocer el espacio en el que Lo Siento desarrolla su trabajo. Se trata de un estudio reconocido por los proyectos de identidad gráfica, packaging, diseño editorial y especialmente valorados por la creación de atractivas tipografías. Han recibido varios Laus y Grand Laus, premios organizados por la Asociación de Diseñadores Gráficos y Directores de Arte (ADG-FAD), por ejemplo al álbum The Million Color Revolution de Pinker Tones, a la identidad para Alguienvoló, a la tipografía e identidad de Empo, a la tipografía 4D o a la identidad para The Private Space de Barcelona
- PublicationBuenas Piezas. Fernado Medina(Universitat Politècnica de València, 2011) Medina, Fernando[ES] Conferencia Diseñando por ideas Facultad de Bellas Artes de San Carlos de Valencia Perfil del diseñador gráfico Fernando Medina
- PublicationBuenas Piezas. Sean Mackaoui(Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Mackaoui, Sean[ES] Entrevista. Sean Mackaoui, de procedencia anglo-libanesa, nace en Lausana (Suiza) en 1969. A los 23 años se traslada a Madrid, donde gracias a la revista “El canto de la tripulación” entra en contacto con Alberto García Alix, quien le descubre la obra de Diego Lara, artista que le hace cambiar su modo de abordar el collage. Sean, legítimo heredero de Schwitters, Man Ray, Duchamp o Joan Brossa, construye sus collages con fragmentos recortados de viejas revistas o periódicos a los que dota de nuevos significados, a veces irónicos, humorísticos, poéticos o irreverentes, sus obrasnunca dejan indiferente al espectador
- PublicationEl cambio de paradigma de la Inteligencia Artificial(Universitat Politècnica de València, 2023-05-31) Mir, Elena[EN] The scope of Artificial Intelligence (AI) within creativity is generating a paradigm shift in the artistic environment, which is redefining the meanings of concepts that we believed were rooted in the human. The AI model implemented in the creative context shows a strong tendency towards an assisted creativity. This text proposes, from a philosophical point of view, how artificial creativity is increasingly present, analyzing which artistic expressions arise as a consequence of this technology, if our steps will lead to a Technodiversity, and understanding what its repercussion could be within an ethical framework that is still not established around technological development.