EME Experimental Illustration, Art & Design - No 01 (2013)

Permanent URI for this collection

Tabla de contenidos



    Editorial

  • Agitación gráfica


ILUSTRAFIC / reportajes

  • Buenas Piezas. Sean Mackaoui
  • Manifiesto
  • Activismo gráfico
  • Perfiles
  • Campaña 3ª edición Máster en Diseño e Ilustración


WRITING / textos de investigación

  • Tipografía árabe. La escritura como dibujo, la palabra como imagen
  • Visiones de Obama
  • Home-made, low-cost, high quality. Del proyecto personal a la autopromoción de bajo coste en el diseño gráfico hoy
  • Crear imágenes / fingir objetos. Diálogos entre las propuestas artísticas de Isidro Ferrer, Sean Mackaoui y Chema Madoz
  • La metáfora visual en el álbum infantil ilustrado
  • La nueva escuela valenciana. Un ejemplo de renovación formal desde la tradición de la historieta


WORK IN PROGRESS / investigación & procesos

  • Diálogo sobre creatividad o cómo afrontar el bloqueo creativo

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 13
  • Publication
    Diálogo sobre creatividad o cómo afrontar el bloqueo creativo con Paco Roca, Sento Llobell y MacDiego
    (Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Lapiedra Benavent, María
    [EN] How does creativity surge? Are there keys, rules, ways to keep it in place and for it to never fail? These are questions that we ask many times when facing a blank piece of paper, when we are facing that moment by ourselves, in which we are waiting for that bril-liant idea to arrive, transforming our project into an exceptional piece
  • Publication
    La nueva escuela valenciana. Un ejemplo de renovación formal desde la tradición de la historieta
    (Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Pons, Álvaro
    [ES] La conocida como “Nueva Escuela Valenciana” fue un movimiento historietístico de gran proyección en los años 80 que reunió a una serie de autores profundamente comprometidos con la renovación formal del medio sin dejar de lado el respeto a la tradición tebeística que había vivido el País Valenciano durante las décadas anteriores. Durante los años del boom de las revistas, esta generación representó como pocas las ansias de libertad creativas que tenían los autores españoles y su capacidad para transformación insurgente
  • Publication
    La metáfora visual en el álbum infantil ilustrado
    (Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Chaves, Marta
    [EN] This text proposes paths for research and reflection around children’s illustrated album. In particular, it fo-cuses on linguistic questions, not exclusively verbal, but focusing especially on the image as message. Compar-ing image and word as text is not new. However, it is in-teresting to apply this approach to the illustrated album, that nowadays enjoys great social impact and artistic recognition. This format presents a series of expressive features of special interest, since it is illustration the el-ement supporting most of the narrative and descriptive load, while the text that accompanies them is quite brief
  • Publication
    Crear imágenes / fingir objetos. Diálogos entre las propuestas artísticas de Isidro Ferrer, Sean Mackaoui y Chema Madoz
    (Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Calle, Román de la
    [EN] As a tribute to the opening of a new exhibition space, the present text traces the common thread that links together three contemporary artists, active in the Spanish context —Chema Madoz, Sean Mackaoui and Isidro Ferrer— tightly linked all of them to visual poetry, from photography, collage and objects. Close existing connections between images and texts, according to the double direction which, on the one hand, creatively relate texts with images (hypotyposis) are also studied and, on the other hand, descriptively linked images with texts (ekphrasis). Both strategies are two fundamental ways for the explanation and interdisciplinary interpretation from the current aesthetics, referring to the art of our time
  • Publication
    Home-made, low-cost, high quality. Del proyecto personal a la autopromoción de bajo coste en el diseño gráfico hoy
    (Universitat Politècnica de València, 2013-10-28) Funcia, Pablo
    [EN] Self-promotion is key for diseminating the work of young graphic designers nowadays. It is a practice of great interest. It is practiced not only by necessity, but also voluntarily, by professional graphic de-signers that are already well established. Through such projects, they reflect on society, the profession itself, develop conceptual work, etc. This activity, alongside with work methods based upon careful attention to the budget, to the resources and tools employed, can result in highly interesting projects. Their authors, thus, become graphic researchers who, sharing and diseminating their work in the net-works, generate an enriching feedback that contributes to improve our cultural environment