Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones

Loading...
OrgUnit Logo
Date established
City
Country
ID
Description

Publication Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • Publication
    MOOC Digital Marketing. Channels
    (Universitat Politècnica de València, 2019-06-26T06:37:02Z) Despujol Zabala, Ignacio; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones
    Description of MOOC emarketing and its channels
  • Publication
    SPOC Gestión de MOOC. Vídeo online en la UPV
    (2021-06-10T09:49:34Z) Despujol Zabala, Ignacio; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones
    Se describe la iniciativa de vídeos docentes en la UPV
  • Publication
    La herramienta MOOC como curso de nivelación en Física para estudiantes universitarios de Ciencias
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2014-07-16) Candelas Valiente, Pilar; Giménez Valentín, Marcos Herminio; Hernández Fenollosa, María de los Ángeles; Rubio Michavila, Constanza; Cerdá Boluda, Joaquín; Busquets Mataix, Jaime Luis; Dpto. de Física Aplicada; Dpto. de Ingeniería Electrónica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Telecomunicación; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Instituto de Tecnología de Materiales; Centro de Tecnologías Físicas: Acústica, Materiales y Astrofísica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica y del Medio Natural; Instituto de Instrumentación para Imagen Molecular
    [ES] Mostramos en este trabajo una potente herramienta que va a sentar las bases de los conocimientos que conforman los prerrequisitos de los conocimientos Físicos necesarios para afrontar con éxito las carreras de ciencias. Buscando la máxima difusión, así como su realización e impartición efectiva por parte de profesores participantes, se ha optado por publicar esta herramienta, en forma de curso MOOC (Curso On-line Masivo y Abierto). Es decir, el aprendizaje se ha organizado utilizando de manera coordinada distintas herramientas tecnológicas: generación de contenidos en formato vídeo, alternando cuestiones para controlar el aprendizaje, exámenes, soporte en foros de discusión, etc. El curso abarca los contenidos mediante presentaciones PowerPoint desarrolladas por los profesores del departamento de Física Aplicada de la Universitat Politècnica de València (UPV). Se incluyen gráficos y simulaciones originales, permitiendo un análisis y comprensión de todos los conceptos y fenómenos estudiados de una forma muy amena y didáctica para los estudiantes. La imagen del profesor que explica todo lo que se va analizando en las distintas diapositivas expuestas acompaña todas las presentaciones. Este formato, conocido como Polimedia, ha sido diseñado por la UPV para la creación de contenidos educativos multimedia de alta resolución de forma fácil y económica.
  • Publication
    What Does the Data Say about Effective University Online Internships? The Universitat Politecnica de Valencia Experience Using MOOC during COVID-19 Lockdown
    (MDPI AG, 2022-01) Despujol Zabala, Ignacio; Castañeda, Linda; Turró Ribalta, Carlos; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; European Commission; Universitat Politècnica de València
    [EN] Universitat Politecnica de Valencia's students can take in-company internships during their bachelor's degrees, and, with the COVID-19 lockdown, 224 students had their internships cancelled. EdX launched a free certificate initiative for its partners, and UPV gave the possibility of using MOOCs to cover for the credit needed to graduate. We have tried to answer the question, "Is it possible to use MOOCs to replace an in-company internship in an emergency?" using Learning Analytics; 179 students chose this possibility. More than 90% of the students got their academic credit, and their satisfaction with the initiative was 4.6/5. They scored MOOCs' quality with 4/5 and the contribution of MOOCs to their careers with 3.6/5; 95% will take a MOOC, and 69.3% think it is worth paying for the certificate. The answers to the question evaluating if MOOCs had given them the same knowledge as a company internship are positive but much less conclusive, with an average of 2.87/5. We conclude that MOOCs achieved the pursued goal during the emergency. With more time for planning and extra resources for remote support, they can be a good solution in environments where online is the only choice, and they can even be used as a tool to reinforce some of the knowledge needed to be successful in a traditional internship.
  • Publication
    Developing a MOOC Initiative: lessons learnt from The Universitat Politecnica de Valencia experience
    (Anadolu University, 2018) Despujol Zabala, Ignacio; Castañeda Quintero, Linda; Turró Ribalta, Carlos; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones
    [EN] Universitat Politecnica de Valencia (UPV) was the European institution with more MOOC course runs done by December 2016. This paper describes and analyses the decision-making process, and rationale of the development of this low budget real MOOC institutional initiative carried out by a traditional higher educational medium sized institution. This analysis is done using an Evaluative Research (ER) method based on an iterative approach of 6 cycles of formative evaluation. It has been a multiple stage process that includes many aspects. In this paper, we will analyze two of them: the creation, organization and management of a fast and cheap MOOC production process, including the several tools, plans, and procedures that have enabled UPV to create courses fast and with a low-cost; and the technical evolution of the initiative, with the different platforms that have been used. As a consequence of this process, UPV has its own platform (upvx.es) based on openedX and is a member of edx.org, with 50 courses, 177 editions, and more than 632.000 enrollments. The completion rate is 8.69%, and post-course surveys reveal a high level of satisfaction from students. The paper will finish addressing the challenges of making this an entirely self-sustainable initiative and reflecting about what is required for evaluating this experience globally.
  • Publication
    Integración del “User Experience Questionnaire Short” en MOOCs UPV*
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2018-09-26) Sanchis Font, Rosario; Castro Bleda, María José; Turró Ribalta, Carlos; Despujol Zabala, Ignacio; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Instituto Universitario Valenciano de Investigación en Inteligencia Artificial; Universitat Politècnica de València
    [EN] The assessment of the learning experience of Massive Open Online Courses (MOOCs) at Universitat Polit`ecnica de Val`encia (UPV) is currently performed through a questionnaire which only evaluates the pedagogical methodology and the functionality of the platforms edX and UPVx, without registering the pleasure of the learning experience. This paper shows the integration of User eXperience (UX) perspective in this questionnaire. User perception on usability and pleasure of using the e-learning platform will be measured in order to achieve a deeper knowledge of users preferences with the ultimate goal to upgrade the UPV MOOCs. To this end, the short version of the validated UX questionnaire of Thomaschewski (2017) “User Experience Questionnaire Short” (UEQ-S) has been adapted to Spanish for UPV MOOC users in order to retrieve answers about joy of use, attractiveness, efficiency and usability of UPV MOOC platforms. In conclusion, the integration of the adapted UEQ-S within the current UPV MOOC questionnaire will provide us new data for further research on the interaction within the platform. The aim is to enhance and improve the future learning experience in UPV MOOCs in order to position them as the best global massive open online courses and UPV as the top world-wide reference in MOOCs.
  • Publication
    MOOCs as a massive learning resource for a Higher Education Community. The Universitat Politècnica de València experience using the EdX remote access program
    (Springer-Verlag, 2022-11) Despujol Zabala, Ignacio; Castañeda, Linda; Turró Ribalta, Carlos; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; European Commission; Universitat Politècnica de València
    [EN] During the 2020 COVID-19 lockdown, edX launched an initiative, called the Remote Access Program, to give access to free certificates for its Massive Open Online Courses (MOOCs) to the communities of its partners. This paper describes the experience of a Higher Education (HE) institution in Europe participating in this initiative as a strategic action to spread MOOCs, not just as a resource to open the university educational offer but also to improve the professional development possibilities of its community. This case study explores general data about the participation of over 7,700 people (23,4% of the Universitat Politècnica de Valencia¿s community) in these courses and data from participants (1,515) about their initiative perceptions. The data obtained evaluates how a university community integrates MOOCs into their day-to-day life under certain conditions and their perception of the quality and usefulness of the courses. Data shows most of the community did not have experience or knowledge about MOOCs (73%), they used it (they obtained 5,202 certificates, a 33% completion rate), they value the course quality (4.1/5) and are happy with the initiative (4.7/5), and they think MOOCs will be useful for their career (3.67/5) and will take more MOOCs in the future (98%, with 71% thinking it is worth paying for the certificate). These results remark the importance of thinking about MOOCs in HE Institutions not just as a punctual resource but as a strategic investment affecting the university teaching offer, the professional development of its community, and their social compromise.
  • Publication
    Del MOOC al SPOC. Una experiencia para el aprendizaje líquido de la Química básica
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2015-07-10) Pardo Vicente, María Teresa; Llorens Molina, Juan Antonio; Morera Bertomeu, Isabel María; Gómez Benito, Carmen; Despujol Zabala, Ignacio; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Dpto. de Química; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Instituto de Investigación para la Gestión Integrada de Zonas Costeras
    [EN] The introduction of Information and Communication Technologies (ICT) means an undeniable and irreversible change of educational paradigm offering alternatives for attending teaching which are reflected in teachinglearning process. The teacher should compete with many technologies presenting different options for students’ formation. The open and participative courses favor the relationship and make feasible the communication. The Higher Education requires new models which allow training people able to adapt and survive in changing environments. From this point of view, it is said of liquid education or learning, appropriate to our times. It is based on the use of technologies and the adaptation of knowledge to people. It is about an education according to circumstances, which is adapted to context and virtual behavior of people. This communication shows a model of liquid learning for basic chemistry, an SPOC (Small Private On line Course) aimed at a more reduced public than the MOOCs. It is progressive and personalized, with instantaneous feedback. The reasons leading teachers to design this sort of initiative have been described, the same way that the content analysis and the authors’ workload.
  • Publication
    Diseño, Desarrollo y Evaluación del MOOC “Introducción a la Gestión de Proyectos”
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2017-07-18) Palomares Chust, Alberto Adrián; Despujol Zabala, Ignacio; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Instituto Universitario Valenciano de Investigación en Inteligencia Artificial
    [ES] En este artículo se analizan los aspectos más significativos del curso MOOC “Introducción a la Gestión de Proyectos” que la UPV imparte en EDX. La formación en Gestión de Proyectos es actualmente muy importante para todo tipo de empresas y organizaciones, y las perspectivas laborales para los profesionales formados en esta disciplina son muy buenas. Normalmente estos cursos suelen ser bastante caros e inaccesibles para muchos estudiantes, y por lo tanto es necesario desarrollarlos desde las Universidades Públicas (Servicio Público). Por otra parte, desde EDX tenían un interés estratégico preferente por el desarrollo de cursos en español en este tipo de disciplinas, para su expansión en toda el área de Sudamérica. Uno de los aspectos más innovadores de este curso MOOC es que se ha aplicado una metodología de mejora continua, es decir, se ha utilizado la información recogida en cada una de las ediciones para intentar mejorar la siguiente edición (corrección de errores, nuevos contenidos, etc.). Hasta el momento se han desarrollado 3 ediciones y la 4ª está prevista para empezar en Junio del 2017. Los resultados del curso son bastante buenos y además han ido mejorando en cada edición (nº alumnos, certificados emitidos, ingresos, opiniones, etc.).