Centro de Gestión de la Calidad y del Cambio
Loading...
Date established
City
Country
ID
Description
3 results
Publication Search Results
Now showing 1 - 3 of 3
- PublicationRedesigning work in university classrooms: factors related to satisfaction in engineering and business administration students(OmniaScience, 2014) Marín García, Juan Antonio; Martínez Gómez, Mónica; Giraldo O’Meara, Martha; Dpto. de Organización de Empresas; Facultad de Administración y Dirección de Empresas; Dpto. de Estadística e Investigación Operativa Aplicadas y Calidad; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Centro de Gestión de la Calidad y del Cambio; Grupo de Investigación en Reingeniería, Organización, trabajo en Grupo y Logística Empresarial - ROGLEPurpose: We analyze how it affects the teaching model to motivational potential of the course and student satisfaction. Design/methodology: Using structural equation modeling (SEM) has analyzed data from a cross-section (2008, 2009 and 2010) of 535 students of industrial engineering and business administration, a Spanish public university. Findings: The results, using a validated instrument adapted to the teaching world, demonstrate the association between the characteristics of the type of student work, the motivating potential of the subject and satisfaction. Research limitations/implications: The Identity scale does not have good fit and the results should be considered tentative. The sample is limited and does not allow to generalize the findings, it should be extended in the future to include other universities and graduate students. Originality/value: This work confirm that the JDS model adapted to teaching is met. We found that the variety, identity, significance, autonomy, job feedback and social feedback are elements of a second-order construct representing the motivating potential of the subject and that the values of this construct are positively related, significantly and substantially to the overall satisfaction perceived by the student. We have also found that these relationships are maintained on samples of students from different years or rather different degrees. As a result, education professionals can use the model for analysis and redesign of jobs to help foster motivation and student satisfaction. Keywords Job redesign, Motivation, Satisfaction, Learning context, JDS, Higher education, University
- PublicationValidation of the JDS satisfaction scales applied to educational university environments(OmniaScience, 2014) Giraldo O'Meara, Martha Marcela; Marín García, Juan Antonio; Martínez Gómez, Mónica; Dpto. de Organización de Empresas; Facultad de Administración y Dirección de Empresas; Dpto. de Estadística e Investigación Operativa Aplicadas y Calidad; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Centro de Gestión de la Calidad y del Cambio; Grupo de Investigación en Reingeniería, Organización, trabajo en Grupo y Logística Empresarial - ROGLE; Universitat Politècnica de València[EN] Purpose: The aim of this study is to review and summarize the main satisfaction scales used in publications about human Resource Management and educational research, in order to adapt the satisfaction scales of the Job Diagnostic Survey (JDS) to higher education and validate it with a sample of university students and to assess the concept of satisfaction in two different ways: as a single-item measure, with a global indicator and as a multi-item measure, analyzed as a global model and composed by several scales. Design/methodology/approach: Confirmatory factor analysis with maximum likelihood, using structural equations model, was employed to assess the model fit in 152 business management undergraduates. Findings and originality/value: The satisfaction model measured as multi-item scale present an acceptable fit. Even though, some of the satisfaction scales did not present a satisfactory fit, they can be used and interpreted independently with carefulness. Nevertheless, the satisfaction single-item scale presents a better fit and has been validated as a simpler and less costly measure of satisfaction.
- PublicationValidación de las escalas de características del puesto de trabajo aplicadas a entornos educativos universitarios(OmniaScience, 2013) Martínez Gómez, Mónica; Marín García, Juan Antonio; Giraldo O’Meara, Martha; Dpto. de Organización de Empresas; Facultad de Administración y Dirección de Empresas; Dpto. de Estadística e Investigación Operativa Aplicadas y Calidad; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Centro de Gestión de la Calidad y del Cambio; Grupo de Investigación en Reingeniería, Organización, trabajo en Grupo y Logística Empresarial - ROGLE[ES] Objeto: Presentar la adaptación realizada del Job Diagnostic Survey (JDS) como herramienta de diagnóstico de metodologías docentes en las aulas universitarias y comprobar la fiabilidad y validez de las escalas del modelo JDS adaptado a la docencia, así como su estructura factorial. Diseño/metodología: Se han analizado los datos de una muestra con 149 estudiantes pertenecientes a la Facultad de Administración de Empresas, de una universidad española, durante el curso 2008-2009, mediante la realización de un análisis factorial confirmatorio utilizando la técnica multivariante de ecuaciones estructurales. Aportaciones y resultados: El modelo ha resultado ser satisfactorio pudiendo ser una herramienta eficaz para evaluar el proceso de cambio hacia las nuevas metodologías activas que actualmente están enfrentando las universidades. Limitaciones: En futuras líneas de investigación debería comprobarse la validez predictiva de este instrumento respecto a otras variables de interés, como la satisfacción de los estudiantes. También sería necesario extender los análisis a poblaciones distintas, así como en los diferentes niveles universitarios.