EGA. Vol 16, No 17 (2011): Conversando con... BENEDETTA TAGLIABUE

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Tabla de contenidos



  • Reseñas de libros


Artículos

  • Conversando con... BENEDETTA TAGLIABUE
  • MAQUETA O MODELO DIGITAL. LA PERVIVENCIA DE UN SISTEMA.
  • APLICACIONES DE LA TECNOLOGÍA DE DIGITALIZACIÓN TRIDIMENSIONAL POR LA COORDINACIÓN DE MONUMENTOS HISTÓRICOS DEL INSTITUTO NACIONAL DE ARQUEOLOGÍA E HISTORIA (INAH) EN MÉXICO DF. (2009 Y 2010)
  • SOBRE PERSPECTIVA, FOTOGRAFÍA E INFOGRAFÍA Apuntes para una fenomenología de la representación
  • ARQUITECTURA Y ‘BLANDOGRAFÍAS’. Notas para un debate obligado
  • EL INTERIOR DE RONCHAMP EN UN DIBUJO DE LOUIS I. KAHN
  • VISTA DESDE MI ALOJAMIENTO
  • LA RÉPLICA EN EL CONTEXTO DE LA GESTION DEL PATRIMONIO INMUEBLE. TRES CAPILLAS SIXTINAS
  • ARQUITECTURA PLEGABLE PARA UNA DÉCADA PRODIGIOSA La obra de Emilio Pérez Piñero y la arquitectura de los años sesenta
  • ARQUITECTURA SIN PLANOS. PLAZA DE TOROS LA PETATERA
  • EL PAISAJE DE MADRID A TRAVÉS DE SU CORNISA. DE LA FACHADA A LA SECCIÓN CINÉTICA
  • LOS ANÁLISIS GRÁFICOS DE LA IGLESIA DE SAN MIGUEL DE FOCES DE IBIECA (HUESCA)
  • REPRESENTACIONES VIRTUALES Y OTROS RECURSOS TÉCNICOS EN LA ACCESIBILIDAD AL PATRIMONIO CULTURAL
  • EL CLASICISMO ACADEMICISTA EN LA VALENCIA DE LA SEGUNDA MITAD DEL SIGLO XVIII: UNA MIRADA A TRAVÉS DE 3 FACHADAS DE ANTONIO GILABERT
  • LA DISTANCIA QUE ACERCA: RECTIFICACIÓN DEL CRISTO YACENTE DE ANDREA MANTEGNA
  • PLANIMETRÍA SONORA, de Kahn a Miralles
  • TIPO, TAMAÑO Y MEDIDA EN LA ARQUITECTURA GÓTICA. EL FOCO BURGALÉS (SS. XIII-XIV)
  • LA IDEALIZACIÓN DEL ESPACIO LISO
  • EL PALACIO DEL MARQUÉS DEL ARCO: LA MADUREZ DEL PLATERESCO SEGOVIANO
  • DOS DIBUJOS Y TRESCIENTOS AÑOS
  • LA DISCUSIÓN NO ESTÁ ACABADA. Otro punto de vista sobre el Dibujo en la formación del arquitecto


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Recent Submissions

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  • Publication
    Reseñas de libros
    (Universitat Politècnica de València, 2011-03-29) Amado Lorenzo, Antonio; Higón Calvet, José Luís; Muñoz de Pablo, José María; Alonso Rodríguez, Marta; Pérez Cid, Miguel Ángel; Montes Serrano, Carlos; Galván Desvaux, Noelia; Bertran Ilari, Josep; Casado de Amezúa Vázquez, Joaquín
    Amado Lorenzo, Antonio. Voiture Minimum. Le Corbusier and the Automobile (Por Antonio Amado Lorenzo) pp.4.--García de Diego, Margarita de Luxán; et. al. Actuaciones con criterios de sostenibilidad en la rehabilitación de viviendas en el centro de Madrid (Por José L. Higón Calvet) pp.4-5.-- Goitia, Aitor. Norman Foster (Por María José Muñoz de Pablo) pp.5-6.-- Álvaro Tordesillas, Antonio. Pueblos de colonización de la cuenca del Duero (Por Marta Alonso Rodríguez) pp.6.-- Fraga López, Fernando. Mi sombra en el Camino (Por Miguel Ángel Pérez Cid pp.7.-- Pozo, José Manuel y Lavilla, Ana Cristina. Geometría métrica y descriptiva para arquitectos. Tomo II (Por Carlos Montes Serrano) pp.7-8.-- Dumont, Marie-Jeanne. Le Corbusier: Lettres à Charles L’Eplattenier (Por Noelia Galván Desvaux) pp.8-9.-- Chiarella, Mauro. UNFOLDING ARCHITECTURE. Laboratorio de Representación e Ideación (medios análogos y digitales) pp.9-10.-- Alcayde Egea, Rafael. El Dibujo bajo sospecha. La crisis de la teoría del Disegno en Arquitectura (Por Josep Bertran Ilari) pp.10-11.-- In memoriam Francisco Bertos García (Por Joaquin Casado de Amezúa Vázquez) pp.11.--
  • Publication
    VISTA DESDE MI ALOJAMIENTO
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2011) Martínez Minguedía, Francisco
    [EN] In three drawings that he made during his first trip to Italy, Schinkel shows the city of Rome, with its spectacularity and the references to its monumental past, its architecture, its culture and its history, like the scenographic frame of a casual or apparently unimportant action. These drawings show how Schinkel sees the city, how he incorporates the experiences and the way to see it of other artists previous to him, and how he himself is projected in the representation of the city, leaving traces that signal that he was there.
  • Publication
    TIPO, TAMAÑO Y MEDIDA EN LA ARQUITECTURA GÓTICA. EL FOCO BURGALÉS (SS. XIII-XIV)
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2011) García Ortega, Antonio Jesús
    [EN] The stonemason groups originated in the construction of the Burgos cathedral and Las Huelgas built numerous churches, spread over many locations. Their great similarities are an invaluable opportunity to study some aspects of the architectural project: typology, size and measurement, design, geometry, proportions, etc. The analysis of the buildings’ ground-plan reveals three architectural scales. These are obtained using a versatile typology and simple metric and formal rules. These characteristics should have facilitated the large geographical and temporal distribution of this architecture in the Spanish Gothic.
  • Publication
    SOBRE PERSPECTIVA, FOTOGRAFÍA E INFOGRAFÍA Apuntes para una fenomenología de la representación
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2011) Franco Taboada, Jose Antonio
    [EN] A comparative analysis is made between photography and infographics, proceeding from the basis of Renaissance and camera obscura perspectives. Other less successful forms of perspective are analysed, such as curvilinear perspectives and their computing and optical counterparts. The feature of photography whereby it permits remembrance of the past is examined here, as is its nature, according to Barthes, as a “noesis without noema”. This is linked to Hegel’s analysis of knowledge, where he indicates that “mere knowledge does not demonstrate that one is actually present”. Finally we consider and discuss the scope of computer graphics as the descendant of the viewpoint of the Renaissance perspective.
  • Publication
    REPRESENTACIONES VIRTUALES Y OTROS RECURSOS TÉCNICOS EN LA ACCESIBILIDAD AL PATRIMONIO CULTURAL
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2011) Puyuelo Cazorla, Marina; Val Fiel, Mónica; Merino Sanjuan, Lola; Felip Miralles, Francisco; Dpto. de Expresión Gráfica Arquitectónica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño
    [EN] This paper presents a synoptic study on the use of some graphic technologies such as VR Virtual Reality, AR Augmented Reality and VE Virtual Environment that can be used to increase the appreciation and full experience of heritage sites as resources for accessibility. This analysis familiarises us with these technologies and their suitability for each heritage asset in relation to users with disabilities. Their use on heritage sites seeks to bring these places to people in a new way, changing their role from a passive to a fully active one.