Artículos, conferencias, monografías
Permanent URI for this collection
Esta colección está formada por artículos, conferencias, comunicaciones y otras publicaciones elaborados por miembros de la Universitat Politècnica de València.
En el caso de documentos publicados, antes de incluirlos en RiuNet, el autor debe saber las condiciones en que ha cedido los derechos de explotación de su obra al editor. Aunque la mayoría de los editores permiten el archivo del pre-print (el borrador del texto a publicar antes de la revisión por pares) se recomienda consultar la base de datos Sherpa / Romeo para conocer la política sobre derechos de autor de las editoriales internacionales y la base de datos Dulcinea para conocer la política sobre derechos de autor de las editoriales españolas. En caso de duda el autor debe ponerse en contacto con la editorial para conocer su política respecto al archivo en repositorios institucionales.
Browse
Browsing Artículos, conferencias, monografías by UPV Entity "Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones"
Results Per Page
Sort Options
- PublicationA probabilistic estimation and prediction technique for dynamic continuous social science models: The evolution of the attitude of the Basque Country population towards ETA as a case study(Elsevier, 2015-08-01) Cortés López, Juan Carlos; Santonja, F.; Tarazona Tornero, Ana Celia; Villanueva Micó, Rafael Jacinto; Villanueva Oller, Francisco Javier; Facultad de Administración y Dirección de Empresas; Dpto. de Matemática Aplicada; Instituto Universitario de Matemática Multidisciplinar; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Ministerio de Economía y CompetitividadIn this paper, a computational technique to deal with uncertainty in dynamic continuous models in Social Sciences is presented.Considering data from surveys,the method consists of determining the probability distribution of the survey output and this allows to sample data and fit the model to the sampled data using a goodness-of-fit criterion based the χ2-test. Taking the fitted parameters that were not rejected by the χ2-test, substituting them into the model and computing their outputs, 95% confidence intervals in each time instant capturing the uncertainty of the survey data (probabilistic estimation) is built. Using the same set of obtained model parameters, a prediction over the next few years with 95% confidence intervals (probabilistic prediction) is also provided. This technique is applied to a dynamic social model describing the evolution of the attitude of the Basque Country population towards the revolutionary organization ETA.
- PublicationA stereoscopic video transmission algorithm for an IPTV network based on empirical data(Wiley-Blackwell, 2011-10) Lloret Mauri, Jaime; García Pineda, Miguel; Cánovas Solbes, Alejandro; Turró Ribalta, Carlos; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Dpto. de Comunicaciones; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Instituto de Investigación para la Gestión Integrada de Zonas CosterasIPTV service is one of the topics where industry and academia are providing more efforts with the purpose of enhancing the systems in existence. One of the potentially biggest advantages of IPTV is the existence of a return channel from the customer to the IPTV service provider, which makes this technology the upcoming TV distribution system. The next big step is to serve stereoscopic video over IP networks. In this paper, we evaluate the stereoscopic video transmission over IP by taking measurements of the bandwidth, delay and jitter. These measurements are useful to test the QoS and QoE of the ITPV service and to demonstrate the need for high-performance stereoscopic compression codecs. Then, we study the performance of four free codecs in order to propose an algorithm to perform the appropriate decisions to transmit stereoscopic video in the IPTV network properly. The algorithm is based on the empirical data obtained from our test and on some analytical considerations. Finally, we show the impact on the network given by the algorithm, and we compare the QoS parameters when each codec is chosen. © 2011 John Wiley & Sons, Ltd.
- PublicationA System Architecture to Support Cost-Effective Transcription and Translation of Large Video Lecture Repositories(IInstitute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), 2013) Silvestre Cerdà, Joan Albert; Pérez González de Martos, Alejandro Manuel; Jiménez López, Manuel; Turró Ribalta, Carlos; Juan Císcar, Alfonso; Civera Saiz, Jorge; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Politécnica Superior de Alcoy; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Instituto Universitario Valenciano de Investigación en Inteligencia Artificial; European Commission; Ministerio de Educación, Cultura y Deporte[EN] Online video lecture repositories are rapidly growing and becoming established as fundamental knowledge assets. However, most lectures are neither transcribed nor translated because of the lack of cost-effective solutions that can give accurate enough results. In this paper, we describe a system architecture that supports the cost-effective transcription and translation of large video lecture repositories. This architecture has been adopted in the EU project transLectures and is now being tested on a repository of more than 9000 video lectures at the Universitat Politecnica de Valencia. Following a brief description of this repository and of the transLectures project, we describe the proposed system architecture in detail. We also report empirical results on the quality of the transcriptions and translations currently being maintained and steadily improved.
- PublicationAcústica Virtual: una herramienta para la evaluación del patrimonio histórico-arquitectónico(Université du Québec à Trois-Rivières, 2013) Segura Garcia, Jaume; Montell Serrano, Radha Empar; Cerdá Jordá, Salvador; Barba Sevillano, Arturo; Cibrian Ortiz de Anda, Rosa M.; Planells Pérez, Ana; Querol Baquero, Luis; Cervera López, Oreto; Moya Latorre, Antonio; Giménez Pérez, Maria Alicia; Dpto. de Física Aplicada; Dpto. de Matemática Aplicada; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Ministerio de Ciencia e Innovación; Ministerio de Ciencia y Tecnología; Ministerio de Economía, Industria y Competitividad[ES] La acústica virtual ha demostrado ser una herramienta muy efectiva en el diseño acústico de recintos. Su aplicación al estudio de salas y edificios del patrimonio arquitectónico valenciano, ha permitido analizar la acústica de estos entornos y auralizar (cálculo de la respuesta del recinto a una determinada señal sonora), tanto señal musical como hablada (natural o generada sintéticamente). En este trabajo, describimos tanto el proceso de integración en el entorno virtual, con representación visual y sonora, como el de evaluación de la respuesta de estas salas a diferentes estímulos acústicos. Esta inmersión en el entorno virtual nos permite analizar subjetivamente la respuesta acústica del recinto, según la naturaleza de la señal trasmitida.
- PublicationAnálisis de requerimientos funcionales para el desarrollo de un ERP adaptado a la gestión de la logística inversa(Universidad Politécnica de Madrid, 2013) Oltra Badenes, Raúl Francisco; Gil Gómez, Hermenegildo; Bellver López, Rosa Ana; Asensio Cuesta, Sabina; Dpto. de Organización de Empresas; Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Telecomunicación; Instituto Universitario de Tecnologías de la Información y Comunicaciones; Dpto. de Proyectos de Ingeniería; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Instituto Universitario de Automática e Informática Industrial; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Grupo de Integración de Tecnologías de Información en las Organizaciones. ITIO[EN] Nowadays, there are different economic, marketing and legislative guidelines that compel companies to collect and recover their products after using them. This is making Reverse Logistics (RL) to become increasingly important. One of the characteristic activities of RL is "Recovered Product Management". This kind of management does not exist in Forward Logistics (FL) and consequently, RL management differs from the traditional concept of logistics management. As a result, it´s not possible to transfer models and traditional concepts of FL to RL, and it is therefore necessary to establish new concepts and models for management. Therefore, RL management involves some particular processes which are different from those in traditional logistics management. Thus, the management of Information Systems (IS) must also incorporate a number of specific requirements. However, current SI, are neither developed nor adapted to those specific requirements. In the present business environment, where information is a key factor for competitiveness, IS should be able to manage all business processes, including RL specific ones. Integrating all management processes with an IS allows company managers to get the information they need in order to take the right decisions at the right times, thus increasing the productivity and the results of the company. Currently, Enterprise Resources Planning (ERP) are the reference solution in IS worldwide. Thus the present study assumes that the analysis of RL requirements for IS must be done from the viewpoint of the ERP.This work focuses on this line of research, analyzing the requirements that RL creates for IS, as a first step in the development of an appropriate IS for their management. This paper presents the implications that management of RL has for ERP, with the goal of providing developers of these systems an overview of the needs that RL management entails. One of the findings is that there is a need for ERP to address some specific RL requirements which are described in the paper. They arise as a consequence of particularities involved in RL processes such as disassembly and remanufacturing, calculation of forecasts, cost management and transportation planning. The development of such requests should be addressed from a global perspective, since they all interact with each other. However, the management of disassembly and remanufacturing, are the most complex processes, and they are related to most of the other processes defined in the requirements. Thus, the development for adapting ERP to RL should start addressing the requirements for management of disassembly and remanufacturing, but always taking on account all the relationships between this process and the other requirements, especially with cost management.
- PublicationAnálisis de requerimientos y diseño de modelo de datos para el desarrollo de una solución ERP vertical adaptada al sector cerámico(Consejo Superior de Investigaciones Cientificas, 2013-03) Oltra Badenes, Raúl Francisco; Gil Gómez, Hermenegildo; Bellver López, Rosa Ana; Asensio Cuesta, Sabina; Dpto. de Organización de Empresas; Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Telecomunicación; Instituto Universitario de Tecnologías de la Información y Comunicaciones; Dpto. de Proyectos de Ingeniería; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Instituto Universitario de Automática e Informática Industrial; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Grupo de Integración de Tecnologías de Información en las Organizaciones. ITIOEn la actualidad, los sistemas de información existentes, y en concreto los ERP, no pueden dar un soporte adecuado a la gestión de las empresas de fabricación de baldosa cerámica, debido, entre otros motivos, a que no contemplan la existencia del tono, calibre y calidad dentro de un mismo producto. Esta particularidad, ocasionada por la falta de homogeneidad del producto (FHP), genera diversas problemáticas en la gestión del producto a través de los diferentes procesos de la empresa, como por ejemplo; la gestión de stocks, la gestión de pedidos de venta, la gestión de producción, etc. Así pues, se hace necesario el desarrollo de una solución ERP que sea capaz de gestionar el producto cerámico de forma adecuada, incluyendo tono, calibre y calidad. En este trabajo se analizan los requerimientos del sector cerámico, en cuanto a la identificación de los productos, y se propone un modelo de datos para dar respuesta a dichos requerimientos. El modelo se plantea como una guía básica para el desarrollo de soluciones ERP verticales adaptadas al sector cerámico.
- PublicationAplicación de técnicas virtuales al Patrimonio Arquitectónico Teatral: Reconstrucción y estudio de arquitecturas inexistentes(Université du Québec à Trois-Rivières, 2013) Barba Sevillano, Arturo; Giménez Pérez, Maria Alicia; Cibrian Ortiz de Anda, Rosa M.; Cerdá Jordá, Salvador; Montell Serrano, Radha Empar; Segura Garcia, Jaume; Dpto. de Física Aplicada; Dpto. de Matemática Aplicada; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Ministerio de Ciencia e Innovación; Ministerio de Ciencia y Tecnología; Ministerio de Economía, Industria y Competitividad[ES] Este trabajo muestra nuevas posibilidades de investigación teatral a través del uso de herramientas de simulación virtual acústica y visual para recrear entornos espaciales inexistentes. Con las nuevas tecnologías, es posible modelizar recintos desaparecidos tomando como punto de partida la documentación histórica de archivo existente. De este modo, apoyándonos en hipótesis avaladas por la investigación teatral, histórica y filológica, seremos capaces de escuchar la dramatización de textos clásicos con la acústica y la imagen de recintos teatrales inexistentes. En este estudio hemos puesto en práctica las citadas técnicas para recrear morfologías del Teatro Principal de Valencia en épocas pasadas, permitiendo no sólo una valoración rigurosa de la evolución acústica del edificio, sino su percepción sonora virtual en cualquier localidad y momento histórico de la sala teatral.
- PublicationCombining Skeletonization, Setpoint Curves, and Heuristic Algorithms to Define District Metering Areas in the Battle of Water Networks District Metering Areas(American Society of Civil Engineers, 2018) Martínez Solano, Francisco Javier; Iglesias Rey, Pedro Luis; Mora Melia, Daniel; Ribelles Aguilar, José Vicente; Dpto. de Ingeniería Hidráulica y Medio Ambiente; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica, Chile[EN] The problem presented in this edition of the Battle of the Water Networks is to define district metering areas (DMAs) in a large network. The problem is addressed in two phases. First, the complexity of the network is simplified by dividing it into three operational areas. Second, an optimization algorithm defines DMAs, looking for the best feasible solution. A preliminary simulation of the network is made. From this, engineering judgment allows for defining an initial set of elements suitable to change. In the second stage, a heuristic algorithm is used to search for the best DMA definition by selecting the locations and settings of the pressure-reducing valves and isolation valves. The network is then divided into two categories: the main pipes and the distribution pipes. Only the distribution pipes can be closed. With these restrictions and those described in the problem, the algorithm looks for the best DMA definition based on both the pressure and demand distribution among all the DMAs.
- PublicationDel MOOC al SPOC. Una experiencia para el aprendizaje líquido de la Química básica(Editorial Universitat Politècnica de València, 2015-07-10) Pardo Vicente, María Teresa; Llorens Molina, Juan Antonio; Morera Bertomeu, Isabel María; Gómez Benito, Carmen; Despujol Zabala, Ignacio; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Dpto. de Química; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Instituto de Investigación para la Gestión Integrada de Zonas Costeras[EN] The introduction of Information and Communication Technologies (ICT) means an undeniable and irreversible change of educational paradigm offering alternatives for attending teaching which are reflected in teachinglearning process. The teacher should compete with many technologies presenting different options for students’ formation. The open and participative courses favor the relationship and make feasible the communication. The Higher Education requires new models which allow training people able to adapt and survive in changing environments. From this point of view, it is said of liquid education or learning, appropriate to our times. It is based on the use of technologies and the adaptation of knowledge to people. It is about an education according to circumstances, which is adapted to context and virtual behavior of people. This communication shows a model of liquid learning for basic chemistry, an SPOC (Small Private On line Course) aimed at a more reduced public than the MOOCs. It is progressive and personalized, with instantaneous feedback. The reasons leading teachers to design this sort of initiative have been described, the same way that the content analysis and the authors’ workload.
- PublicationDeveloping a MOOC Initiative: lessons learnt from The Universitat Politecnica de Valencia experience(Anadolu University, 2018) Despujol Zabala, Ignacio; Castañeda Quintero, Linda; Turró Ribalta, Carlos; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones[EN] Universitat Politecnica de Valencia (UPV) was the European institution with more MOOC course runs done by December 2016. This paper describes and analyses the decision-making process, and rationale of the development of this low budget real MOOC institutional initiative carried out by a traditional higher educational medium sized institution. This analysis is done using an Evaluative Research (ER) method based on an iterative approach of 6 cycles of formative evaluation. It has been a multiple stage process that includes many aspects. In this paper, we will analyze two of them: the creation, organization and management of a fast and cheap MOOC production process, including the several tools, plans, and procedures that have enabled UPV to create courses fast and with a low-cost; and the technical evolution of the initiative, with the different platforms that have been used. As a consequence of this process, UPV has its own platform (upvx.es) based on openedX and is a member of edx.org, with 50 courses, 177 editions, and more than 632.000 enrollments. The completion rate is 8.69%, and post-course surveys reveal a high level of satisfaction from students. The paper will finish addressing the challenges of making this an entirely self-sustainable initiative and reflecting about what is required for evaluating this experience globally.
- PublicationDiseño de Interfaz para herramienta para la medición semicuantitativa de imágenes de gammagrafía de 123-I-mIBG(Editorial Universitat Politècnica de València, 2019-05-07) Peris Fajarnes, Guillermo; Balaguer Guil, Julia; Lengua Lengua, Ismael; Cañete, Adela; Martínez Díaz, Rafael; Martínez Díaz, Milagros; Dunai Dunai, Larisa; Dpto. de Informática de Sistemas y Computadores; Dpto. de Ingeniería Gráfica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Geodésica, Cartográfica y Topográfica; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Centro de Investigación en Tecnologías Gráficas; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Generalitat Valenciana[ES] En el presente artículo se describe el interfaz de la herramienta que se está desarrollando. La herramienta está dirigida al colectivo de profesionales de Oncología Pediátrica y Medicina Nuclear. El objetivo es mejorar la calidad de la interpretación de las exploraciones de gammagrafía con 123-I-mIBG, que se realizan a los pacientes con neuroblastoma. La recopilación y el análisis de la información tiene un gran potencial, ya que hasta la actualidad se viene realizando mediante inspección visual.
- PublicationDiseño, Desarrollo y Evaluación del MOOC “Introducción a la Gestión de Proyectos”(Editorial Universitat Politècnica de València, 2017-07-18) Palomares Chust, Alberto Adrián; Despujol Zabala, Ignacio; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Instituto Universitario Valenciano de Investigación en Inteligencia Artificial[ES] En este artículo se analizan los aspectos más significativos del curso MOOC “Introducción a la Gestión de Proyectos” que la UPV imparte en EDX. La formación en Gestión de Proyectos es actualmente muy importante para todo tipo de empresas y organizaciones, y las perspectivas laborales para los profesionales formados en esta disciplina son muy buenas. Normalmente estos cursos suelen ser bastante caros e inaccesibles para muchos estudiantes, y por lo tanto es necesario desarrollarlos desde las Universidades Públicas (Servicio Público). Por otra parte, desde EDX tenían un interés estratégico preferente por el desarrollo de cursos en español en este tipo de disciplinas, para su expansión en toda el área de Sudamérica. Uno de los aspectos más innovadores de este curso MOOC es que se ha aplicado una metodología de mejora continua, es decir, se ha utilizado la información recogida en cada una de las ediciones para intentar mejorar la siguiente edición (corrección de errores, nuevos contenidos, etc.). Hasta el momento se han desarrollado 3 ediciones y la 4ª está prevista para empezar en Junio del 2017. Los resultados del curso son bastante buenos y además han ido mejorando en cada edición (nº alumnos, certificados emitidos, ingresos, opiniones, etc.).
- PublicationDoblaje automático de vídeo-charlas educativas en UPV[Media](Editorial Universitat Politècnica de València, 2023-01-09T07:40:08Z) Pérez González de Martos, Alejandro Manuel; Giménez Pastor, Adrián; Jorge Cano, Javier; Iranzo Sánchez, Javier; Silvestre Cerdà, Joan Albert; Garcés Díaz-Munío, Gonzalo Vicente; Baquero Arnal, Pau; Sanchis Navarro, José Alberto; Civera Saiz, Jorge; Juan Císcar, Alfonso; Turró Ribalta, Carlos; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Politécnica Superior de Alcoy; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Escuela de Doctorado; Instituto Universitario Valenciano de Investigación en Inteligencia Artificial; Agencia Estatal de Investigación; European Commission[EN] More and more universities are banking on the production of digital contents to support online or blended learning in higher education. Over the last years, the MLLP research group has been working closely with the UPV’s ASIC media services in order to enrich educational multimedia resources through the application of natural language processing technologies including automatic speech recognition, machine translation and text-tospeech. In this work we present the steps that are being followed for the comprehensive translation of these materials, specifically through (semi-)automatic dubbing by making use of state-of-the-art speaker-adaptive text-to-speech technologies.
- PublicationEfficiency and usability study of innovative computer-aided transcription strategies for video lecture repositories(Elsevier, 2015-11) Valor Miró, Juan Daniel; Silvestre Cerdà, Joan Albert; Civera Saiz, Jorge; Turró Ribalta, Carlos; Juan Císcar, Alfonso; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Politécnica Superior de Alcoy; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Instituto Universitario Valenciano de Investigación en Inteligencia Artificial; European Commission; Ministerio de Economía y Competitividad[EN] Video lectures are widely used in education to support and complement face-to-face lectures. However, the utility of these audiovisual assets could be further improved by adding subtitles that can be exploited to incorporate added-value functionalities such as searchability, accessibility, translatability, note-taking, and discovery of content-related videos, among others. Today, automatic subtitles are prone to error, and need to be reviewed and post-edited in order to ensure that what students see on-screen are of an acceptable quality. This work investigates different user interface design strategies for this post-editing task to discover the best way to incorporate automatic transcription technologies into large educational video repositories. Our three-phase study involved lecturers from the Universitat Polite`cnica de Vale`ncia (UPV) with videos available on the poliMedia video lecture repository, which is currently over 10,000 video objects. Simply by conventional post-editing automatic transcriptions users almost reduced to half the time that would require to generate the transcription from scratch. As expected, this study revealed that the time spent by lecturers reviewing automatic transcriptions correlated directly with the accuracy of said transcriptions. However, it is also shown that the average time required to perform each individual editing operation could be precisely derived and could be applied in the definition of a user model. In addition, the second phase of this study presents a transcription review strategy based on confidence measures (CM) and compares it to the conventional post-editing strategy. Finally, a third strategy resulting from the combination of that based on CM with massive adaptation techniques for automatic speech recognition (ASR), achieved to improve the transcription review efficiency in comparison with the two aforementioned strategies. 2015 Elsevier B.V. All rights reserved.
- PublicationEfficient Generation of High-Quality Multilingual Subtitles for Video Lecture Repositories(Springer Verlag (Germany), 2015-11-26) Valor Miró, Juan Daniel; Silvestre Cerdà, Joan Albert; Civera Saiz, Jorge; Turró Ribalta, Carlos; Juan Císcar, Alfonso; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Politécnica Superior de Alcoy; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Instituto Universitario Valenciano de Investigación en Inteligencia Artificial; European Commission; Ministerio de Economía y CompetitividadVideo lectures are a valuable educational tool in higher education to support or replace face-to-face lectures in active learning strategies. In 2007 the Universitat Politècnica de València (UPV) implemented its video lecture capture system, resulting in a high quality educational video repository, called poliMedia, with more than 10.000 mini lectures created by 1.373 lecturers. Also, in the framework of the European project transLectures, UPV has automatically generated transcriptions and translations in Spanish, Catalan and English for all videos included in the poliMedia video repository. transLectures’s objective responds to the widely-recognised need for subtitles to be provided with video lectures, as an essential service for non-native speakers and hearing impaired persons, and to allow advanced repository functionalities. Although high-quality automatic transcriptions and translations were generated in transLectures, they were not error-free. For this reason, lecturers need to manually review video subtitles to guarantee the absence of errors. The aim of this study is to evaluate the efficiency of the manual review process from automatic subtitles in comparison with the conventional generation of video subtitles from scratch. The reported results clearly indicate the convenience of providing automatic subtitles as a first step in the generation of video subtitles and the significant savings in time of up to almost 75 % involved in reviewing subtitles.
- PublicationEncontrando evidencias de la evaluación por competencias en el Grado de Ingeniería Informática(Editorial Universitat Politècnica de València, 2014-07) Poza Luján, José Luis; Terrasa Barrena, Silvia Mª; Conejero Casares, José Alberto; Molina Marco, Antonio; Prieto Saez, Natividad; Vendrell Vidal, Eduardo; Pérez Laserna, Julia; Dpto. de Informática de Sistemas y Computadores; Dpto. de Ingeniería de Sistemas y Automática; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Dpto. de Matemática Aplicada; Instituto Universitario de Automática e Informática Industrial; Instituto Universitario de Matemática Pura y Aplicada; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Instituto Universitario Valenciano de Investigación en Inteligencia Artificial[ES] Actualmente el diseño de los grados universitarios se basa en enunciar una serie de competencias que los estudiantes deben adquirir una vez finalizados sus estudios. Debido a la poca experiencia que se tiene a este respecto, diseñar e implantar un plan de estudios basado en competencias es una tarea compleja. Por una parte, los estudiantes cursan las asignaturas que se les proponen y son evaluados para cuantificar el grado de adquisición de las competencias asociadas. Por otra parte, las titulaciones deben ser certificadas para garantizar que cumplen sus objetivos, entre los cuales se encuentra el que sus estudiantes obtengan las destrezas esperadas. Para ello resulta imprescindible encontrar las evidencias de la evaluación por competencias a partir de las asignaturas del grado. En este artículo se presenta la aplicación EVALÚA que permite recopilar estas evidencias promoviendo la reformulación de las asignaturas en términos de resultados de aprendizaje que se relacionan con las competencias y los sistemas de evaluación utilizados.
- PublicationEvaluación de la revisión de transcripciones y traducciones automáticas de vídeos poliMedia(Editorial Universitat Politècnica de València, 2015-06-30) Valor Miró, Juan Daniel; Turró Ribalta, Carlos; Civera Saiz, Jorge; Juan Císcar, Alfonso; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Instituto Universitario Valenciano de Investigación en Inteligencia Artificial; European Commission; Ministerio de Economía y Competitividad[ES] Los vídeos docentes son una herramienta de gran aceptación en el mundo universitario, que se integran en metodologías activas y innovadoras, dando pie a plataformas como poliMedia, plataforma de la Universitat Politècnica de València (UPV) que permite la creación, publicación y difusión de este tipo de contenido multimedia. En el marco del proyecto europeo transLectures, la UPV ha generado automáticamente transcripciones y traducciones en español, catalán e inglés para todos los vídeos incluidos en el repositorio poliMedia. Las transcripciones y traducciones automáticas generadas tienen una alta calidad. Sin embargo, estas transcripciones y traducciones poseen errores inherentes al proceso automático de subtitulado utilizado, por lo que en ocasiones puede ser necesaria una revisión manual posterior para garantizar la ausencia de errores. El objetivo de este trabajo es evaluar este proceso de revisión manual para poder compararlo en términos de coste temporal con un proceso de obtención completamente manual. Así pues, en el marco de las ayudas de la UPV de Docencia en Red 2013-2014, pusimos en marcha una campaña de evaluación del proceso de revisión de transcripciones y traducciones automáticas por parte del profesorado, cuyos resultados indican inequívocamente la eficacia de estas técnicas y el importante ahorro de tiempo que suponen.
- PublicationEvaluación del proceso de revisión de transcripciones automáticas para vídeos Polimedia(Editorial Universitat Politècnica de València, 2014-07-15) Valor Miró, Juan Daniel; Nadine Spencer, Rachel; Pérez González de Martos, Alejandro Manuel; Garcés Díaz-Munío, Gonzalo Vicente; Turró Ribalta, Carlos; Civera Saiz, Jorge; Juan Císcar, Alfonso; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Escuela de Doctorado; Instituto Universitario Valenciano de Investigación en Inteligencia Artificial; European Commission[EN] Video lectures are a tool of proven value and wide acceptance in universities that are leading to platforms like poliMedia. transLectures is a European project that generates automatic high-quality transcriptions and translations for the poliMedia platform, and improve them by using massive adaptation and intelligent interaction techniques. In this paper we present the evaluation with lecturers carried out under the Doc`encia en Xarxa 2012-2013 call, with the aim to study the process of supervise transcriptions, compared with to transcribe from scratch.
- PublicationEvaluating intelligent interfaces for post-editing automatic transcriptions of online video lectures(Taylor & Francis (Routledge): SSH Titles, 2014-02) Valor Miró, Juan Daniel; Spencer, Rachel Nadine; Pérez González de Martos, Alejandro Manuel; Garcés Díaz-Munío, Gonzalo Vicente; Turró Ribalta, Carlos; Civera Saiz, Jorge; Juan Císcar, Alfonso; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Escuela de Doctorado; Instituto Universitario Valenciano de Investigación en Inteligencia ArtificialVideo lectures are fast becoming an everyday educational resource in higher education. They are being incorporated into existing university curricula around the world, while also emerging as a key component of the open education movement. In 2007, the Universitat Politècnica de València (UPV) implemented its poliMedia lecture capture system for the creation and publication of quality educational video content and now has a collection of over 10,000 video objects. In 2011, it embarked on the EU-subsidised transLectures project to add automatic subtitles to these videos in both Spanish and other languages. By doing so, it allows access to their educational content by non-native speakers and the deaf and hard-of-hearing, as well as enabling advanced repository management functions. In this paper, following a short introduction to poliMedia, transLectures and Docència en Xarxa (Teaching Online), the UPV s action plan to boost the use of digital resources at the university, we will discuss the three-stage evaluation process carried out with the collaboration of UPV lecturers to find the best interaction protocol for the task of post-editing automatic subtitles.
- PublicationExperiencia en el uso del portafolio por medio de las redes sociales(Editorial Universitat Politècnica de València, 2015-06-30) Poza Luján, José Luis; Cabrera Méndez, Margarita; Rebollo Pedruelo, Miguel; Calduch Losa, Maria de los Angeles; Díez Somavilla, Rebeca; Lloret Romero, María Nuria; Despujol Zabala, Ignacio; Albors Sorolla, Ana María; Teruel Serrano, María Dolores; Dpto. de Tecnología de Alimentos; Dpto. de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte; Dpto. de Informática de Sistemas y Computadores; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Dpto. de Estadística e Investigación Operativa Aplicadas y Calidad; Dpto. de Economía y Ciencias Sociales; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Instituto de Diseño para la Fabricación y Producción Automatizada; Instituto Universitario de Automática e Informática Industrial; Instituto Universitario de Ingeniería de Alimentos (FoodUPV); Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica y del Medio Natural; Instituto Universitario Valenciano de Investigación en Inteligencia Artificial; Grupo de Comunicación, Arte y Cultura Visual; Centro de Investigación en Arquitectura, Patrimonio y Gestion para el desarrollo Sostenible; Universitat Politècnica de València[EN] At the UPV, the EICE teams: QtalNET and IEMA, are performing toghether the PIME project "Social ePortfolios", in which they are testing different assessment's techniques through electronic portfolios and social networks.The aim of the project is to develop a protocol to use social media through the process of creating e-portfolios, with the objective of value the skills acquired by students.This article describes the project and the experience consistent in various subjects, from different degrees, to evaluate the portfolios presented. Students can implement the portfolio through social networks (experimental group) or through a document (control groups). The develop is individual in every case. The weight of the portfolio in the evaluation goes from 60% to 100% (depending on the subject). The oral defense is realized to all the students (no matter if they are the experimental or the control group), they are given a brief guide with the aim of have the same structure to compare between different portfolios. In this article the method is exposed, as well as the reflections on their use.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »