Material investigación. Editorial UPV
Permanent URI for this community
La comunicación de los resultados de investigación es una misión fundamental para las universidades y así se manifiesta en las distintas colecciones en las que la Editorial de la Universitat Politècnica de València: selecciona y difunde contenidos que han pasado por un flujo de edición normalizado, respondiendo a la responsabilidad de la comunicación científica.
Browse
Browsing Material investigación. Editorial UPV by UPV Entity "Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones"
Now showing 1 - 12 of 12
Results Per Page
Sort Options
- PublicationDel MOOC al SPOC. Una experiencia para el aprendizaje líquido de la Química básica(Editorial Universitat Politècnica de València, 2015-07-10) Pardo Vicente, María Teresa; Llorens Molina, Juan Antonio; Morera Bertomeu, Isabel María; Gómez Benito, Carmen; Despujol Zabala, Ignacio; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Dpto. de Química; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Instituto de Investigación para la Gestión Integrada de Zonas Costeras[EN] The introduction of Information and Communication Technologies (ICT) means an undeniable and irreversible change of educational paradigm offering alternatives for attending teaching which are reflected in teachinglearning process. The teacher should compete with many technologies presenting different options for students’ formation. The open and participative courses favor the relationship and make feasible the communication. The Higher Education requires new models which allow training people able to adapt and survive in changing environments. From this point of view, it is said of liquid education or learning, appropriate to our times. It is based on the use of technologies and the adaptation of knowledge to people. It is about an education according to circumstances, which is adapted to context and virtual behavior of people. This communication shows a model of liquid learning for basic chemistry, an SPOC (Small Private On line Course) aimed at a more reduced public than the MOOCs. It is progressive and personalized, with instantaneous feedback. The reasons leading teachers to design this sort of initiative have been described, the same way that the content analysis and the authors’ workload.
- PublicationDiseño de Interfaz para herramienta para la medición semicuantitativa de imágenes de gammagrafía de 123-I-mIBG(Editorial Universitat Politècnica de València, 2019-05-07) Peris Fajarnes, Guillermo; Balaguer Guil, Julia; Lengua Lengua, Ismael; Cañete, Adela; Martínez Díaz, Rafael; Martínez Díaz, Milagros; Dunai Dunai, Larisa; Dpto. de Informática de Sistemas y Computadores; Dpto. de Ingeniería Gráfica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Geodésica, Cartográfica y Topográfica; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Centro de Investigación en Tecnologías Gráficas; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Generalitat Valenciana[ES] En el presente artículo se describe el interfaz de la herramienta que se está desarrollando. La herramienta está dirigida al colectivo de profesionales de Oncología Pediátrica y Medicina Nuclear. El objetivo es mejorar la calidad de la interpretación de las exploraciones de gammagrafía con 123-I-mIBG, que se realizan a los pacientes con neuroblastoma. La recopilación y el análisis de la información tiene un gran potencial, ya que hasta la actualidad se viene realizando mediante inspección visual.
- PublicationDiseño, Desarrollo y Evaluación del MOOC “Introducción a la Gestión de Proyectos”(Editorial Universitat Politècnica de València, 2017-07-18) Palomares Chust, Alberto Adrián; Despujol Zabala, Ignacio; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Instituto Universitario Valenciano de Investigación en Inteligencia Artificial[ES] En este artículo se analizan los aspectos más significativos del curso MOOC “Introducción a la Gestión de Proyectos” que la UPV imparte en EDX. La formación en Gestión de Proyectos es actualmente muy importante para todo tipo de empresas y organizaciones, y las perspectivas laborales para los profesionales formados en esta disciplina son muy buenas. Normalmente estos cursos suelen ser bastante caros e inaccesibles para muchos estudiantes, y por lo tanto es necesario desarrollarlos desde las Universidades Públicas (Servicio Público). Por otra parte, desde EDX tenían un interés estratégico preferente por el desarrollo de cursos en español en este tipo de disciplinas, para su expansión en toda el área de Sudamérica. Uno de los aspectos más innovadores de este curso MOOC es que se ha aplicado una metodología de mejora continua, es decir, se ha utilizado la información recogida en cada una de las ediciones para intentar mejorar la siguiente edición (corrección de errores, nuevos contenidos, etc.). Hasta el momento se han desarrollado 3 ediciones y la 4ª está prevista para empezar en Junio del 2017. Los resultados del curso son bastante buenos y además han ido mejorando en cada edición (nº alumnos, certificados emitidos, ingresos, opiniones, etc.).
- PublicationDoblaje automático de vídeo-charlas educativas en UPV[Media](Editorial Universitat Politècnica de València, 2023-01-09T07:40:08Z) Pérez González de Martos, Alejandro Manuel; Giménez Pastor, Adrián; Jorge Cano, Javier; Iranzo Sánchez, Javier; Silvestre Cerdà, Joan Albert; Garcés Díaz-Munío, Gonzalo Vicente; Baquero Arnal, Pau; Sanchis Navarro, José Alberto; Civera Saiz, Jorge; Juan Císcar, Alfonso; Turró Ribalta, Carlos; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Politécnica Superior de Alcoy; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Escuela de Doctorado; Instituto Universitario Valenciano de Investigación en Inteligencia Artificial; Agencia Estatal de Investigación; European Commission[EN] More and more universities are banking on the production of digital contents to support online or blended learning in higher education. Over the last years, the MLLP research group has been working closely with the UPV’s ASIC media services in order to enrich educational multimedia resources through the application of natural language processing technologies including automatic speech recognition, machine translation and text-tospeech. In this work we present the steps that are being followed for the comprehensive translation of these materials, specifically through (semi-)automatic dubbing by making use of state-of-the-art speaker-adaptive text-to-speech technologies.
- PublicationEvaluación de la revisión de transcripciones y traducciones automáticas de vídeos poliMedia(Editorial Universitat Politècnica de València, 2015-06-30) Valor Miró, Juan Daniel; Turró Ribalta, Carlos; Civera Saiz, Jorge; Juan Císcar, Alfonso; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Instituto Universitario Valenciano de Investigación en Inteligencia Artificial; European Commission; Ministerio de Economía y Competitividad[ES] Los vídeos docentes son una herramienta de gran aceptación en el mundo universitario, que se integran en metodologías activas y innovadoras, dando pie a plataformas como poliMedia, plataforma de la Universitat Politècnica de València (UPV) que permite la creación, publicación y difusión de este tipo de contenido multimedia. En el marco del proyecto europeo transLectures, la UPV ha generado automáticamente transcripciones y traducciones en español, catalán e inglés para todos los vídeos incluidos en el repositorio poliMedia. Las transcripciones y traducciones automáticas generadas tienen una alta calidad. Sin embargo, estas transcripciones y traducciones poseen errores inherentes al proceso automático de subtitulado utilizado, por lo que en ocasiones puede ser necesaria una revisión manual posterior para garantizar la ausencia de errores. El objetivo de este trabajo es evaluar este proceso de revisión manual para poder compararlo en términos de coste temporal con un proceso de obtención completamente manual. Así pues, en el marco de las ayudas de la UPV de Docencia en Red 2013-2014, pusimos en marcha una campaña de evaluación del proceso de revisión de transcripciones y traducciones automáticas por parte del profesorado, cuyos resultados indican inequívocamente la eficacia de estas técnicas y el importante ahorro de tiempo que suponen.
- PublicationExperiencia en el uso del portafolio por medio de las redes sociales(Editorial Universitat Politècnica de València, 2015-06-30) Poza Luján, José Luis; Cabrera Méndez, Margarita; Rebollo Pedruelo, Miguel; Calduch Losa, Maria de los Angeles; Díez Somavilla, Rebeca; Lloret Romero, María Nuria; Despujol Zabala, Ignacio; Albors Sorolla, Ana María; Teruel Serrano, María Dolores; Dpto. de Tecnología de Alimentos; Dpto. de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte; Dpto. de Informática de Sistemas y Computadores; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Dpto. de Estadística e Investigación Operativa Aplicadas y Calidad; Dpto. de Economía y Ciencias Sociales; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Instituto de Diseño para la Fabricación y Producción Automatizada; Instituto Universitario de Automática e Informática Industrial; Instituto Universitario de Ingeniería de Alimentos (FoodUPV); Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica y del Medio Natural; Instituto Universitario Valenciano de Investigación en Inteligencia Artificial; Grupo de Comunicación, Arte y Cultura Visual; Centro de Investigación en Arquitectura, Patrimonio y Gestion para el desarrollo Sostenible; Universitat Politècnica de València[EN] At the UPV, the EICE teams: QtalNET and IEMA, are performing toghether the PIME project "Social ePortfolios", in which they are testing different assessment's techniques through electronic portfolios and social networks.The aim of the project is to develop a protocol to use social media through the process of creating e-portfolios, with the objective of value the skills acquired by students.This article describes the project and the experience consistent in various subjects, from different degrees, to evaluate the portfolios presented. Students can implement the portfolio through social networks (experimental group) or through a document (control groups). The develop is individual in every case. The weight of the portfolio in the evaluation goes from 60% to 100% (depending on the subject). The oral defense is realized to all the students (no matter if they are the experimental or the control group), they are given a brief guide with the aim of have the same structure to compare between different portfolios. In this article the method is exposed, as well as the reflections on their use.
- PublicationFlipped Classroom, dando la vuelta a una asignatura de ingeniería en la UPV(Editorial Universitat Politècnica de València, 2015-07-10) Despujol Zabala, Ignacio; Castañeda, Linda; Busquets Mataix, Jaime Luis; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones[ES] Se describe la utilización y resultados de los medios tecnológicos puestos por la UPVa disposición de los profesores para transformar al modelo “flipped” la asignaturaIngeniería Aeroportuaria, de tercer curso del grado de Ingeniería Aeroespacial, queha contado en el curso 2015-16 con un total de 120 alumnos divididos en 2 grupos.Se ha utilizado de forma intensiva la tecnología Polimedia para grabar la teoría de laasignatura en vídeos cortos y el formato de importación de contenidos de Sakai-Apereo para, utilizando una hoja Excel, automatizar su subida a la herramienta decontenidos del sistema de Campus Virtual de la UPV (PoliformaT) en un formatosimilar al de los MOOC. Con ello la explicación de la teoría ha sido seguida por losalumnos desde su casa y se han dedicado las clases presenciales al planteamiento decasos prácticos y su resolución en equipos de 4 o 5 estudiantes y la exposición delresultado obtenido.También se ha utilizado el formato de importación de exámenes del LMS para, con unlibro Excel, crear de forma automática baterías de problemas con valores de partidadistintos por alumno para proponer las colecciones de ejercicios que los alumnosrealizan a lo largo del curso y el examen final.En la asignatura se trabajan también las competencias transversales en un trabajofinal en equipo que se presenta en clase al resto de compañeros.Finalmente, se ha pasado a los estudiantes una encuesta de valoración de laexperiencia, y se presentan los resultados obtenidos.
- PublicationGeneración eficiente de transcripciones y traducciones automáticas en poliMedia(Editorial Universitat Politècnica de València, 2016-07-19) Valor Miró, Juan; Turró Ribalta, Carlos; Civera Saiz, Jorge; Juan Císcar, Alfons; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Instituto Universitario Valenciano de Investigación en Inteligencia Artificial[EN] Usage of educational videos in higher education has raised quickly for different educational applications, which leads to platforms and services such as poliMedia, of the Polytechnic University of Valencia (UPV), which enables the creation, publication and dissemination of this educational multimedia content. Through various research projects, and specifically the European project transLectures, UPV implemented a system that automatically generates subtitles in various languages for all poliMedia videos. Creation of these subtitles is made by an automatic speech recognition and machine translation system that provides high accuracy in both recognition and translation to the main European languages. Transcripts and translations are not only used to improve accessibility, but also allow search and retrieval of video contents within the video portal. So a user can locate the video, and the time within it, where a certain word is said for later viewing. In this article we also extend previous work in the assessment of the review process, including transcription of French and Spanish to Catalan translation.
- PublicationHacia la traducción integral de vídeo charlas educativas(Editorial Universitat Politècnica de València, 2017-07-18) Piqueras, Santiago; Pérez González de Martos, Alejandro Manuel; Turró Ribalta, Carlos; Jimenez, Manuel; Sanchis Navarro, José Alberto; Civera Saiz, Jorge; Juan Císcar, Alfonso; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Instituto Universitario Valenciano de Investigación en Inteligencia Artificial; European Commission; Ministerio de Economía y Competitividad; Generalitat Valenciana[EN] More and more universities and educational institutions are banking on production of technological resources for different uses in higher education. The MLLP research group has been working closely with the ASIC at UPV in order to enrich educational multimedia resources through the use of machine learning technologies, such as automatic speech recognition, machine translation or text-to-speech synthesis. In this work, developed under the Plan de Docencia en Red 2016-17’s framework, we present the application of innovative technologies in order to achive the integral translation of educational videos.
- PublicationIntegración del “User Experience Questionnaire Short” en MOOCs UPV*(Editorial Universitat Politècnica de València, 2018-09-26) Sanchis Font, Rosario; Castro Bleda, María José; Turró Ribalta, Carlos; Despujol Zabala, Ignacio; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Instituto Universitario Valenciano de Investigación en Inteligencia Artificial; Universitat Politècnica de València[EN] The assessment of the learning experience of Massive Open Online Courses (MOOCs) at Universitat Polit`ecnica de Val`encia (UPV) is currently performed through a questionnaire which only evaluates the pedagogical methodology and the functionality of the platforms edX and UPVx, without registering the pleasure of the learning experience. This paper shows the integration of User eXperience (UX) perspective in this questionnaire. User perception on usability and pleasure of using the e-learning platform will be measured in order to achieve a deeper knowledge of users preferences with the ultimate goal to upgrade the UPV MOOCs. To this end, the short version of the validated UX questionnaire of Thomaschewski (2017) “User Experience Questionnaire Short” (UEQ-S) has been adapted to Spanish for UPV MOOC users in order to retrieve answers about joy of use, attractiveness, efficiency and usability of UPV MOOC platforms. In conclusion, the integration of the adapted UEQ-S within the current UPV MOOC questionnaire will provide us new data for further research on the interaction within the platform. The aim is to enhance and improve the future learning experience in UPV MOOCs in order to position them as the best global massive open online courses and UPV as the top world-wide reference in MOOCs.
- PublicationNavegación Basada en Prestaciones: Aprendizaje Basado en Proyectos para estudiantes de Aeronavegación(Editorial Universitat Politècnica de València, 2021-09-28) Cuenca Gotor, Vanesa Paula; Yuste Pérez, Pedro; Vila Carbó, Juan Antonio; Despujol Zabala, Ignacio; Monsoriu Serra, Juan Antonio; Dpto. de Física Aplicada; Dpto. de Informática de Sistemas y Computadores; Instituto Universitario de Tecnologías de la Información y Comunicaciones; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Instituto de Diseño para la Fabricación y Producción Automatizada; Instituto Universitario de Automática e Informática Industrial; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones; Centro de Tecnologías Físicas: Acústica, Materiales y Astrofísica; Universitat Politècnica de València[EN] In aerospace engineering, motivation is considered a critical factor in the teaching-learning process, especially due to the difficulty of the subjects taught. Active methodologies, focused on student learning, can increase students' motivation and enhance their learning, helping them to persevere through a challenging workload. Previous studies have shown how the implementation of the Project-Based Learning methodology as a working tool in various disciplines is motivating and facilitates the integration of subjects and their permanence in student learning. In this work, the planning and development of this methodology in various subjects of Air Navigation Specific Technology is exposed, integrating the tasks that must be carried out in the different subjects, in lines of action with a common purpose: the development of the project of an airport according to its infrastructures and associated procedures.
- PublicationVídeoapuntes segmentados como material de consulta y estudio en asignaturas de Ingeniería de Telecomunicación(Editorial Universitat Politècnica de València, 2023-10-06) Despujol Zabala, Ignacio; Martínez Millana, Antonio; Cabedo Fabrés, Marta; Dpto. de Ingeniería Electrónica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Telecomunicación; Instituto Universitario de Tecnologías de la Información y Comunicaciones; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Dpto. de Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Instituto Universitario de Telecomunicación y Aplicaciones Multimedia; Área de Sistemas de la Información y las Comunicaciones[EN] The pandemic has accelerated the adoption by many Higher Education institutions of online teaching and class recording. Despite the controversy about the appropriateness of recording classes, recent research has shown that students are willing to receive training through recorded classes, since they meet their learning expectations. In addition, the recordings can serve as an equivalent replacement for class attendance without the need to travel and the requirement to receive classes at a specific time. Although the recordings are made available as student reference material, their length and lack of labeling make it difficult to find a specific piece of content to review. The Universitat Politècnica de València has an automatic class recording system called Videoapuntes, which allows the teacher to schedule the unattended recording of his or her class in two videos, one with him or her explaining on the blackboard and the other with the output on the screen. from the classroom computer. In this innovation we propose the segmentation of video notes and their consolidation as an integrated tool in the PoliformaT online education platform to promote the autonomous study of students. The results, more than 40,000 views during a course for FSD and between 3,500 and 6,000 views for other subjects, which represent increases of at least an order of magnitude compared to the accesses of the uncut video notes of previous years, reflect a significant use of these resources by students in the subjects in which it has been implemented.