Material investigación. Editorial UPV
Permanent URI for this community
La comunicación de los resultados de investigación es una misión fundamental para las universidades y así se manifiesta en las distintas colecciones en las que la Editorial de la Universitat Politècnica de València: selecciona y difunde contenidos que han pasado por un flujo de edición normalizado, respondiendo a la responsabilidad de la comunicación científica.
Browse
Browsing Material investigación. Editorial UPV by UPV Entity "Centro de Investigación e Innovación en Bioingeniería"
Now showing 1 - 15 of 15
Results Per Page
Sort Options
- PublicationA considerable improvement of the traditional FPGA-based digital design methodology by using an Arduino sensor board(Editorial Universitat Politècnica de València, 2020-04-10) Martínez Peiró, Marcos Antonio; Larrea Torres, Miguel Ángel; Lidón Roger, José Vicente; Jiménez Jiménez, Yolanda; Torres Curado, Rubén; Tébar Ruiz, Ángel; Dpto. de Ingeniería Electrónica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Telecomunicación; Instituto Interuniversitario de Investigación de Reconocimiento Molecular y Desarrollo Tecnológico; Instituto de Instrumentación para Imagen Molecular; Centro de Investigación e Innovación en Bioingeniería[EN] The traditional way to learn and teach Digital Systems has been changing over the last decades by the use of Hardware Description Languages (HDL) and Field Programmable Gate Array (FPGA) evaluation boards. The use of an Arduino development kit with different sensors connected to the FPGA upsizes the students experience in the area of Digital Systems. A temperature and humidity ambience sensor combined with an ultrasound sensor to measure distance can effectively be used by students to implement its first serial data converter that takes the sensor data and shows the obtained values from the Arduino in the seven segment display of the FPGA kit. After three years of experience in the new grade courses at the UPV Telecommunication School the number of students enjoying this new way to learn the subject Fundamentals of Digital Electronics (FSD) has dramatically risen up with an increase of a 20% in the number of students that pass the subject and that select the electronic branch of telecommunication studies in the future semesters.
- PublicationAnálisis del empleo de la metodología aprendizaje basado en proyectos como herramienta de desarrollo y evaluación de múltiples competencias transversales. Aplicación en grupos numerosos de asignaturas en la rama de ingeniería(Editorial Universitat Politècnica de València, 2017-07-18) Ye Lin, Yiyao; Prats Boluda, Gema; Garcia Casado, Javier; Guijarro Estelles, Enrique; Martínez de Juan, José Luís; Dpto. de Ingeniería Electrónica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Centro de Investigación e Innovación en Bioingeniería; Universitat Politècnica de València[EN] Previous experience has shown the feasibility of implementing active methodologies in small groups to work and evaluate cross skills. However, the assessment of cross skills in groups with a large number of students could lead to an excessive workload for teachers, questioning its sustainability. In the present work we propose the use of the project-based learning methodology and the portfolio to work and evaluate multiple skills in a core subject of 301 students, and report the experiences carried out. The results show that it is feasible to design and develop a formative activity to work and evaluate multiple skills in large groups without involving an excessive workload for students and teachers. In addition, 86.1% of the students positively valued the applied methodology that provides a more applied vision of the electronic instrumentation, favoring the acquisition of cross skills.
- PublicationAnálisis del uso del póster científico y de la revisión por pares como herramienta desarrollo de la competencia comunicación efectiva en estudiantes de grado en ingeniería(Editorial Universitat Politècnica de València, 2016-07-19) Prats Boluda, Gema; Ye Lin, Yiyao; Trénor Gomis, Beatriz Ana; Dpto. de Ingeniería Electrónica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Centro de Investigación e Innovación en Bioingeniería[EN] Today’s society requires graduates who present a wide range of cross skills in addition to master the specific skills of their grade, as in the case of effective communication skill. In this paper the use of scientific-technical poster as a communication tool for undergraduate engineering students is studied, analyzing whether peer review teaching strategy can improve the students’ writing-visual communication skills. Additionally, the burden associated with the use of this strategy and the students’ degree of acceptance is studied. Experimental results indicate that both students and teachers have positively assessed the use of the scientific-technical poster as an effective tool for developing the students’ communication skills. Furthermore, peer review process has identified numerous common errors in the posters made by the students, improving their skill development without excessive additional burden. 92.3% of the surveyed students consider that peer review is a good teaching strategy for developing communication skills and it should be extended to other subjects and/or courses.
- PublicationAnálisis y comparación de la Competencia Transversal Análisis y Resolución de Problemas en asignaturas de Grado(Editorial Universitat Politècnica de València, 2016-07-19) Alvarez Blanco, Silvia; Bosch Roig, Ignacio; Jordan Lluch, Cristina; Lloret Mauri, Jaime; Mendoza Roca, José Antonio; Romero Pérez, Lucia; Sanabria Codesal, Esther; Vincent Vela, Maria Cinta; Dpto. de Ingeniería Química y Nuclear; Dpto. de Ingeniería Electrónica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Telecomunicación; Dpto. de Matemática Aplicada; Dpto. de Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Instituto Universitario de Telecomunicación y Aplicaciones Multimedia; Instituto Universitario de Matemática Multidisciplinar; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Instituto Universitario de Seguridad Industrial, Radiofísica y Medioambiental; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Instituto de Investigación para la Gestión Integrada de Zonas Costeras; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Centro de Investigación e Innovación en Bioingeniería[EN] The last syllabus of the grades of the Polytechnic University of Valencia (UPV) has changed the perspective of the universitary teaching and has highlighted the importance of the specific and the transversal competences. Therefore, there is a need for grading the transversal competences throughout the degrees and masters of the UPV. Moreover, these transversal competences must be assessed in several subjects. Due to the lack of experience in evaluating these skills, UPV has elaborated scoring rubrics to help professors to assess them. In this work, we review the assessment of the transversal competence "Problem identification and solving” of four subjects of different degrees and courses. In two subjects, special activities have been performed for the evaluation of this competence and scoring rubrics have been used. In the other two subjects, the mark of this skill has been obtained from other marks of the subject. Moreover, we have compared the mark of this skill with the final mark of the subject. Our results show that there is a high correlation between the two marks in the four subjects.
- PublicationAplicación de la Clase Inversa en la Enseñanza de la Electrónica Analógica en un Grupo de Alto Rendimiento Académico(Editorial Universitat Politècnica de València, 2017-07-18) Trénor Gomis, Beatriz Ana; Prats Boluda, Gema; Ye Lin, Yiyao; Dpto. de Ingeniería Electrónica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Centro de Investigación e Innovación en Bioingeniería[EN] The need of increasing the participation of the student in the teaching and learning process at University has led to the concept of flip teaching. This methodology is characterized by the fact that the student works on the theoretical concepts independently and using mainly audiovisual materials. Later, the student works on applied activities in the teaching room under the teacher supervision, in order to reinforce his learning. The objective of the present study is to evaluate the impact of flip teaching in analog electronics in the Degree of Engineering in Electronics and Automatics. This methodology has been applied during the academic years 2014-2015, 2015- 2016, and 2016-2017 in the group of high academic performance (ARA group), in which English is the medium of instruction. 95% of our students considered that flip teaching was a very adecuate methodology for the teaching and learning process of this course. Furthermore, the evaluation methods based on the tool SOCRATIVE have been positevely accepted. Finally, the academic performance was higher in the ARA group with respect to the rest of the groups, which did not happen in previous years when no flip teaching was applied at all.
- PublicationAprendizaje de competencias específicas en asignaturas técnicas con elevado número de alumnos: Análisis de la asignatura Instrumentación y Control Industrial(Editorial Universitat Politècnica de València, 2023-04-04) Prats Boluda, Gema; Garcia Casado, Francisco Javier; Ye Lin, Yiyao; Trénor Gomis, Beatriz Ana; Guijarro Estelles, Enrique Domingo; Martínez de Juan, José Luís; Dpto. de Ingeniería Electrónica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Centro de Investigación e Innovación en Bioingeniería; Universitat Politècnica de València[ES] La evaluación de las competencias específicas en titulaciones técnicas suele ser sumativa y articulada en pruebas escritas y memorias a entregar mayoritariamente al finalizar el periodo docente. Los alumnos concentran el estudio entorno a las evaluaciones, con poco margen para “corregir su aprendizaje” y asentar conceptos. El presente trabajo se enmarca en un proyecto de innovación y mejora educativa centrado en el diseño e implantación de actividades de evaluación formativa, orientadas al aprendizaje de competencias específicas en el ámbito de la electrónica. En él participa la asignatura Instrumentación y Control Industrial (ICI), troncal del Máster en Ingeniería Industrial con más de 300 alumnos. Mediante un cuestionario de 21 preguntas se ha analizado el estado actual de ICI respecto del aprendizaje de competencias específicas: seguimiento y tiempo dedicado por los alumnos, metodologías docentes preferidas, conceptos más difíciles de asimilar y valoración de la realimentación recibida. Se obtuvo que un 44% de los alumnos concentra su estudio en las semanas próximas a la evaluación. Sólo el 12% ha concertado tutorías. El 55% considera que la realimentación de las actividades es insuficiente, valoran positivamente el aprendizaje basado en problemas (68%), poco la lección magistral (6%) y consideran que ICI les ha permitido mejorar las competencias asociadas al diseño de cadenas de medida industriales. Esta información ha conllevado el rediseño de la asignatura, incluyendo actividades de evaluación formativa basadas en problemas a implantar el próximo curso 22-23
- PublicationDesarrollo e implantación de un sistema de evaluación objetiva del aprendizaje individual en trabajos grupales en grupos numerosos de asignaturas de ingeniería(Editorial Universitat Politècnica de València, 2018-09-26) Ye Lin, Yiyao; Prats Boluda, Gema; Garcia Casado, Francisco Javier; Martínez Millana, Antonio; Guijarro Estelles, Enrique Domingo; Martínez de Juan, José Luís; Dpto. de Ingeniería Electrónica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Telecomunicación; Instituto Universitario de Tecnologías de la Información y Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Centro de Investigación e Innovación en Bioingeniería; Universitat Politècnica de València[EN] Teamwork is one of the most common teaching methodologies to achieve learning objectives in groups with a large number of students. The evaluation oriented to the group final result does not always adjust to the knowledge really acquired by each member of the team. The different instruments (diaries, portfolios) that are used to objectively assess the individual contribution of each member to group work could be a great workload for both students and teachers, especially in large groups. In this work, an evaluation system has been developed in polyform-T for the objective assessment of individual student learning in group work in groups with a large number of students of engineering subjects. Although initially it represents an important effort for the implementation of this system, in the medium and long term it is highly sustainable. The evaluation by means of a test type test in polyform-T is considered an appropriate technique by a large part of the students despite 55% of the students show some resistance towards the individualized evaluation of group activities. The different indicators show that the test difficulty level is appropriate, although there is a general feeling of lack of time to complete it among the students.
- PublicationDiferencias relacionadas al sexo y la edad bajo los efectos de mutaciones y el fármaco Dofetilide(Editorial Universitat Politècnica de València, 2011-08-01T17:19:29Z) González Garza, Rodolfo Serafín; Saiz Rodríguez, Francisco Javier; Dpto. de Ingeniería Electrónica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Centro de Investigación e Innovación en BioingenieríaHay una concienciación cada vez mayor de la importancia de diferencias entre los hombres y las mujeres, en edad adulta y preadolescencia, en la fisiología y la patofisiología del sistema cardiovascular. Una de las diferencias más importantes entre los hombres y las mujeres con respecto a sexo y a arritmias es el mayor riesgo en mujeres de una taquicardia ventricular polimórfica, conocida como Torsade de Pointes (TdP), inducida por las drogas que prolongan la repolarización. Además, el género femenino es un factor de riesgo independiente para el síncope y la muerte súbita en el síndrome de QT largo congénito (SQTL), mientras los preadolescentes varones presentan un mayor número de eventos cardiacos cuya letalidad es más alta que en preadolescentes del sexo femenino. En este trabajo se han formulado nuevos modelos computacionales que permiten simular las diferencias relacionadas al sexo y la edad en mamíferos. Los modelos de adulto macho, adulto hembra, preadolescente macho y preadolescente hembra incluyen las características electrofisiológicas de tejidos epicardial, midmiocardial y endocardial haciendo posible la simulación de la heterogeneidad transmural del ventrículo. Se modelizaron los efectos del fármaco antiarrítmico dofetilide con las formulaciones de Hodgkin Huxley y Markov y se simularon la acción de este fármaco en los modelos de adulto macho, adulto hembra, preadolescente macho y preadolescente hembra, tanto en células de cardiomiocitos como células del canal hERG, incluidas tipo wild type y de mutaciones en condiciones normales como en condiciones patológicas. En esta investigación se observó como el dofetilide redujo la componente rápida de la corriente de rectificación tardía produciendo una mayor prolongación en la duración del potencial de acción (APD), incrementando la incidencia de postdepolarizaciones tempranas (EADs) y aumentando la dispersión transmural de repolarización (DOR) en todos los modelos. En base a los resultados en las diferencias r
- PublicationEstudio de la Implantación de diversas Competencias Transversales en Asignaturas de diferentes Titulaciones de Ingeniería de la UPV(Editorial Universitat Politècnica de València, 2016-07-19) Alvarez Blanco, Silvia; Bosch Roig, Ignacio; Jordan Lluch, Cristina; Lloret Mauri, Jaime; Mendoza Roca, José Antonio; Romero Pérez, Lucia; Sanabria Codesal, Esther; Vincent Vela, Maria Cinta; Dpto. de Ingeniería Química y Nuclear; Dpto. de Ingeniería Electrónica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Telecomunicación; Dpto. de Matemática Aplicada; Dpto. de Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Instituto Universitario de Telecomunicación y Aplicaciones Multimedia; Instituto Universitario de Matemática Multidisciplinar; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Instituto Universitario de Seguridad Industrial, Radiofísica y Medioambiental; Escuela Politécnica Superior de Gandia; Instituto de Investigación para la Gestión Integrada de Zonas Costeras; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática; Centro de Investigación e Innovación en Bioingeniería[EN] This article shows the tracking of the transversal competences applied to different subjects in different engineering degrees of the Polytechnic University of Valencia (UPV), allowing us to obtain a broad view on the transversal competences. We focus on the comparison of the materials developed in each subject for the design and proposed activities of teaching - learning as well as in the design of specific evaluation instruments, obtaining evidence, etc. Finally, the evaluation strategies carried out as well as the obtained results are shown. The subjects analyzed in this paper are related because the belong to Engineering taught at UPV, by members of the teaching innovation group EITACURTE, which make periodic meetings in order to exchange ideas about their teaching experiences.
- PublicationFomentando el aprendizaje autorregulado en la asignatura Conversión y Procesado de la Energía mediante la incorporación de los ODS a sus contenidos(Editorial Universitat Politècnica de València, 2022-10-28) Fernández Díaz, Román; Jimenez Jimenez, Yolanda; Hernández Ferrer, Alberto; Arnau Vives, Antonio; Dpto. de Ingeniería Electrónica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Telecomunicación; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Centro de Investigación e Innovación en Bioingeniería[EN] According to empirical evidence, those students who present a Self-Regulated Learning (SRL) pattern are more likely to achieve academic success. This pattern is characterized by the fact that students control their own learning processes and develop responsibility and autonomy over them. In this paper, a teaching innovation is presented that aims to promote self-regulation in students of the Energy Conversion and Processing subject of the Degree in Telecommunications Technologies and Services Engineering at the Universitat Politècnica de València. To achieve this, we propose to take advantage of the existing synergy between the Sustainable Development Goals of the United Nations Organization and the contents of the subject. Specifically, we propose a methodology that seeks to increase the level of intrinsic motivation of our students through activities that highlight the relevance and usefulness of the skills of the subject and guide the student to get involved in the learning process, fostering curiosity, understanding of work done and sense of self-efficacy. This article presents the methodology developed, the results obtained and the initial conclusions.
- PublicationFomento del aprendizaje permanente en estudiantes del grado de ingeniería Biomédica, primeros pasos: identificación de áreas a reforzar en gestión de información y aprendizaje autónomo(Editorial Universitat Politècnica de València, 2021-09-28) Garcia Casado, Francisco Javier; Martínez de Juan, José Luís; Guijarro Estelles, Enrique Domingo; Saiz Rodríguez, Francisco Javier; Guillem Sánchez, María Salud; Prats Boluda, Gema; Ye Lin, Yiyao; Dpto. de Ingeniería Electrónica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Telecomunicación; Instituto Universitario de Tecnologías de la Información y Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Centro de Investigación e Innovación en Bioingeniería; Universitat Politècnica de València[EN] The ability to search and assess information and autonomous learning are key aspects related to the learning to learn (LtL) competence and are increasingly relevant for students and professionals. For the design of training activities it is extremely important to identify the specific aspects that require further training or reinforcement. In this work, surveys were designed and carried out for students in the 3rd and 4th year of biomedical engineering to collect information related to the abilities of the LtL competence in general, information management in particular, and the use and usefulness of materials available in the subjects from the electronics area. The results obtained show that information management is a highly relevant issue in which students consider not having sufficient training, they point to various specific aspects to work on in the training activities to be developed (eg how to assess the information and source of a resource, how to refine searches, presentation of specialized repositories ...). In addition, the assessment of the students' capacities and the needs for additional teaching materials in the subjects, before and after the implementation of training activities, will allow obtaining indicators to objectively assess their effects.
- PublicationFomento del aprendizaje permanente, con énfasis en gestión de la información en estudiantes del Grado de Ingeniería Biomédica: resultados preliminares(Editorial Universitat Politècnica de València, 2023-04-04) Garcia Casado, Francisco Javier; Martínez de Juan, José Luís; Guijarro Estelles, Enrique Domingo; Saiz Rodríguez, Francisco Javier; Guillem Sánchez, María Salud; Prats Boluda, Gema; Ye Lin, Yiyao; Dpto. de Ingeniería Electrónica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Telecomunicación; Instituto Universitario de Tecnologías de la Información y Comunicaciones; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Centro de Investigación e Innovación en Bioingeniería; Universitat Politècnica de València[ES] La capacidad de búsqueda y valoración de la información y el aprendizaje autónomo de estudiantes y profesionales son de gran relevancia en una sociedad en la que el conocimiento es amplísimo y se genera de forma muy rápida. Con objeto de trabajar estos aspectos relacionados con la competencia aprender a aprender (AaA) y la gestión de la información se desarrollaron materiales (documentación en texto y vídeos) y actividades formativas, que se implantaron en asignaturas del ámbito de la electrónica del Grado de Ingeniería Biomédica. En 3º curso con énfasis en la búsqueda y evaluación de la información y en 4º curso incorporando énfasis en la gestión de dicha información. Asimismo, se generaron rúbricas para la valoración de los aspectos más relevantes y se diseñaron sesiones de evaluación entre pares. Para valorar los resultados de las actividades y materiales desarrollados en este curso, se realizaron encuestas de autoevaluación de la competencia AaA en general, específicas de gestión de la información y sobre las propias actividades; además se realizó una sesión de ‘focus group’. Los resultados muestran una mejora en aspectos como su capacidad de buscar y seleccionar información para estudiar las asignaturas, el pensamiento crítico o en el manejo de TICs. Asimismo, los estudiantes realizan búsquedas de información de forma más habitual; también aumenta la frecuencia en que emplean herramientas para el refinado de búsqueda, repositorios especializados y contrastan la fiabilidad de la fuente. Además, el alumnado muestra una gran satisfacción en general con los materiales y actividades y recomienda su aplicación en otros cursos y ámbitos
- PublicationInstrumental techniques for improving the measurements based on Quartz Crystal Microbalances (Técnicas instrumentales para mejorar las mediciones con microbalanzas de cuarzo)(Universitat Politècnica de València, 2012-10-01T08:25:00Z) Torres Villa, Robinsón Alberto; Arnau Vives, Antonio; Dpto. de Ingeniería Electrónica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Telecomunicación; Centro de Investigación e Innovación en BioingenieríaL'Electrogravimetria AC empra una microbalança de quars electroquímica (EQCM) en règim dinàmic. En l'EQCM un dels elèctrodes d'or depositats sobre el cristall és recobert amb una fina pelolícula d'un polímer electroactiv i és emprat com a elèctrode de treball (WE) dins d'una celola electroquímica. Les variacions de la freqüència de ressonància de la microbalança de quars (QCM) permeten obtindre la resposta massa associada amb la transferència de càrrega que es dóna en la interfície polímer-electròlit. L'Electrogravimetria AC va ser proposta a fi de caracteritzar i separadament identificar el moviment dels ions i el solvent en la interfície polímer-electròlit. En esta tècnica s'analitza en el domine de la freqüència la resposta de massa davant de xicotetes pertorbacions de voltatge gràcies a l'ocupació de la microbalança de quars en règim dinàmic. Per a este propòsit s'aplica una xicoteta pertorbació sinusoidal superposada a una tensió contínua, entre l'elèctrode de referència i l'elèctrode de treball de la celola. Posteriorment, es pot dibuixar la funció de transferència electrogravimètrica (EGTF), definida esta com la raó (?m/?E) entre l'amplitud dels canvis de massa induïts (?m) i l'amplitud de la pertorbació sinusoïdal aplicada (?E). Esta funció de transferència se dibuixa en un pla complex per a cada una de les freqüències de la senyal de pertorbació. Les distintes espècies iònicas involucrades són identificades en el pla complex per mitjà de bucles característics sempre que els bucles no se superposen. Per mitjà d'esta tesi doctoral es proposa un nou sistema de conversió de freqüència-tensió basat en un doble ajust de freqüència implementat amb un PLL mesclant elements analògics i digitals (AD PLL). Els resultats trobats tant en la caracterització electrònica del dispositiu com en la fase experimental proven la fiabilitat del sistema per als mesuraments realitzats en la tècnica d'Electrogravimetria AC.
- PublicationNew strategies in proprioception’s analysis for newer theories about sensorimotor control(Editorial Universitat Politècnica de València, 2017-11-30) Muñoz Rodriguez, David; Santiago Praderas, Víctor Manuel; Garcia Casado, Francisco Javier; Garcia Masso, Xavier; González García, Emilio; Dunai Dunai, Larisa; Dpto. de Ingeniería Electrónica; Dpto. de Ingeniería Gráfica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Centro de Investigación en Tecnologías Gráficas; Centro de Investigación e Innovación en Bioingeniería[EN] Human’s motion and its mechanisms had become interesting in the last years, where the medecine’s field search for rehabilitation methods for handicapped persons. Other fields, like sport sciences, professional or military world, search to distinguish profiles and ways to train them with specific purposes. Besides, recent findings in neuroscience try to describe these mechanisms from an organic point of view. Until now, different researchs had given a model about control motor that describes how the union between the senses’s information allows adaptable movements. One of this sense is the proprioception, the sense which has a quite big factor in the orientation and position of the body, its members and joints. For this reason, research for new strategies to explore proprioception and improve the theories of human motion could be done by three different vias. At first, the sense is analysed in a case-study where three groups of persons are compared in a controlled enviroment with three experimental tasks. The subjects belong to each group by the kind of sport they do: sedentary, normal sportsmen (e.g. athletics, swimming) and martial sportmen (e.g. karate, judo). They are compared thinking about the following hypothesis: “Martial Sportmen have a better proprioception than of the other groups’s subjects: It could be due to the type of exercises they do in their sports as empirically, a contact sportsman shows significantly superior motor skills to the members of the other two groups. The second via are records from encephalogram (EEG) while the experimental tasks are doing. These records are analised a posteriori with a set of processing algorithms to extract characteristics about brain’s activity of the proprioception and motion control. Finally , the study tries to integrate graphic tools to make easy to understand final scientific results which allow us to explore the brain activity of the subjects through easy interfaces (e.g. space-time events, activity intensity, connectivity, specific neural netwoks or anormal activity). In the future, this application could be a complement to assist doctors, researchers, sports center specialists and anyone who must improve the health and movements of handicapped persons.
- PublicationUso de la metodología de aprendizaje basada en proyectos para la adquisición de competencias transversales con niveles de dominio alto en asignaturas relacionadas con la Bioelectricidad(Editorial Universitat Politècnica de València, 2021-01-07T10:09:58Z) Trénor Gomis, Beatriz Ana; Prats Boluda, Gema; Dpto. de Ingeniería Electrónica; Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño; Centro de Investigación e Innovación en Bioingeniería[ES] De la necesidad de una mayor participación y motivación del alumnado universitario en el proceso de enseñanza-aprendizaje ha surgido el concepto de aprendizaje basado en proyectos. Mediante el uso de esta metodología, el alumno trabaja, de manera individual y grupal, de manera independiente pero bajo la guía del profesor. Además, esta metodología permite la adquisición de competencias transversales con un alto nivel de dominio en asignaturas de último curso de titulaciones grado y de máster. El objetivo del presente trabajo es el diseño y aplicación de la metodología de aprendizaje basada en proyectos en las asignaturas de Bioelectrónica y Modeling and Simulation of Bioelectric Systems que sea capaz de integrar las competencias transversales “Diseño y proyecto” (CT05), “Comunicación efectiva” (CT08), “Compresión e integración” (CT01), “Análisis y resolución de problemas” (CT03), “Innovación, creatividad y emprendimiento” (CT04) y “Pensamiento crítico” (CT09), con altos niveles de dominio. Se ha aplicado esta metodología a lo largo del curso 2019-2020 en dichas asignaturas pertenecientes al Grado de Ingeniería Electrónica Industrial y Automática y el Máster de Ingeniería Biomédica, respectivamente de la Universitat Politècnica de València. La valoración del alumnado ha sido muy positiva y la adquisición de competencias transversales ha sido muy satisfactoria.