OpenAIRE (Open Access Infrastructure for Research in Europe)

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Documentos de las investigaciones financiadas por la UE dentro del Séptimo Programa Marco (7º PM) y del Consejo Europeo de Investigación (CEI), en el marco del Proyecto OpenAIRE que promueve el acceso abierto en Europa

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  • Publicación
    Aprovechamiento de calor residual mediante tecnología de bomba de calor: caso de uso en planta de producción de mezclas asfálticas
    (Universitat Politècnica de València, 2024-09-24) Hassan, Abdelrahman Hussein Abdelhalim; Payá Herrero, Jorge; Albert Garcia, Jose Ramon; Dpto. de Termodinámica Aplicada; Instituto Universitario de Investigación de Ingeniería Energética; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial
    El planeta se encamina cada vez más rápidamente hacia una economía neutra en carbono, por lo que cualquier solución que minimice la emisión de gases de efecto invernadero (GEIs) es un paso más hacia ese objetivo. Es por ello que las industrias estamos cada vez más implicadas en este cambio, bien por concienciación medioambiental, bien por necesidad económica. En las industrias manufactureras, existen numerosos procesos que consumen energía, que parte de la misma se desaprovecha en forma de calor, no siendo la industria de producción de asfalto una excepción. Esta energía proviene en su gran mayoría de combustibles fósiles, convirtiéndose en focos de contaminación importantes, por lo que es necesario implementar una reutilización de dicha energía en los propios procesos productivos con el fin de reducir el consumo de dichos combustibles fósiles hasta la llegada de fuentes medioambientalmente más sostenibles. Durante el proceso de producción de mezclas asfálticas en caliente (HMA) y semicaliente (WMA), se produce un proceso de calentamiento de los áridos, resultando un exceso de calor residual que es eliminado a través de las chimeneas. Este calor es posible emplearlo en otros procesos diferentes al calentamiento de áridos, que también necesitan de combustibles fósiles para elevar la temperatura, reduciendo así el consumo de combustible fósil empleado. Actualmente, existen proyectos de investigación financiados por Europa que pretenden maximizar esta recuperación de calor mediante el empleo de bombas de calor de alta eficiencia, siendo uno de ellos el proyecto PUSH2HEAT, donde participa como socio la Universidad Politécnica de Valencia y donde Pavasal ha participado en la generación de un caso de uso de la tecnología desarrollada aplicada a mezclas asfálticas. En el presente caso de estudio teórico se plantea una solución económicamente viable que pretende la recuperación de calor residual mediante el uso de una tecnologías de recuperación calor de alta eficiencia para su reutilización en el proceso de producción de las mezclas. El objetivo es reducir las emisiones de gases de efecto invernadero en el proceso de producción de mezclas asfálticas, con el fin de minimizar el impacto asociado de dichas emisiones, tanto desde el punto de vista medioambiental como económico a medio plazo, bajo la suposición de una legislación sobre emisiones cada vez más restrictiva.
  • Publicación
    Polychromy in the Iberian Sculptures of Cerrillo Blanco: Analytical Study, Historical Context and State of Conservation
    (MDPI AG, 2023-10) Romero-Noguera, Julio; Ruíz-Ruíz, María Belén; Domenech Carbo, María Teresa; Bolívar-Galiano, Fernando; Dpto. de Conservación y Restauración de Bienes Culturales; Facultad de Bellas Artes; Instituto Universitario de Restauración del Patrimonio; European Commission; Junta de Andalucía; AGENCIA ESTATAL DE INVESTIGACION; Agencia Estatal de Investigación; European Regional Development Fund
    [EN] In the environs of the city of Ipolca, today's town of Porcuna (Jaén), the Iberian civilisation left behind one of the most outstanding sculptural ensembles of Antiquity, made up of 27 groups of figures and hundreds of fragments dating from the 7th to the 2nd centuries BC. Despite its great relevance, there are very few scientific studies that serve as a basis for understanding the many questions that remain about how they were made, their significance, and their relationship to the culture that gave rise to them. This article studies the polychrome techniques used in the sculptures and puts them into context in Iberian art. The research has been carried out on original pieces from the Archaeological Museum of Jaén using stereoscopic optical microscopy (SOM), petrographic microscopy (PM), Fourier-transform infrared spectroscopy (FTIR), and scanning electron microscopy-energy dispersive X-ray analysis (SEM-EDX).
  • Publicación
    Quorum sensing communication between lipid-based artificial cells
    (The Royal Society of Chemistry, 2023-01-12) Llopis Lorente, Antoni; Buddingh, Bastiaan C.; Martínez Mañez, Ramón; van Hest, J.C.M.; Abdelmohsen, L.K.E.; Dpto. de Química; Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Edificación; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Instituto Interuniversitario de Investigación de Reconocimiento Molecular y Desarrollo Tecnológico; European Commission; GENERALITAT VALENCIANA; Agencia Estatal de Investigación; European Regional Development Fund; COMISION DE LAS COMUNIDADES EUROPEA; UNIVERSIDAD POLITECNICA DE VALENCIA; Ministry of Education, Culture and Science, Netherlands
    [EN] Population behavior based on quorum sensing communication is a key property of living microorganisms. Here, we show quorum sensing behavior in an artificial cell population consisting of giant lipid vesicles loaded with sender-receiver machinery (enzymes and responsive biomolecules). Our system allows the examination of the collective output based on cell density, fuel concentration and proximity, which are important factors controlling natural quorum sensing behavior.
  • Publicación
    Effect of the Complexing Agent on the Synthesis of WO3 Nanostructures for Energy Storage Applications
    (Italian Association of Chemical Engineering, 2023-07-01) Roselló-Márquez, Gemma; García García, Dionisio Miguel; Cifre Herrando, Mireia; García Antón, José; Dpto. de Ingeniería Química y Nuclear; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Instituto Universitario de Seguridad Industrial, Radiofísica y Medioambiental; Generalitat Valenciana; Ministerio de Universidades; Agencia Estatal de Investigación; European Regional Development Fund; Universitat Politècnica de València
    [EN] Nowadays, energy problems have become one of our society¿s biggest challenges and have drawn worldwide attention. Rechargeable lithium-ion batteries (LIBs) are a good option to solve these problems thanks to their high energy density and good cycle stability. However, much effort has recently been devoted to find alternative anode materials and replace graphite in LIBs, like tungsten oxide (WO3) which has attracted much interest as an anode due to its excellent properties. In this work, a simple method is used to synthesize crystalline WO3 nanostructures, with well-defined morphology using an electrochemical procedure known as electrochemical anodization. This method presents several advantages such as being a simple procedure and easy to control its parameters. During the anodization, two different complexing agents (oxygen peroxide and citric acid) were used. The effect of each complexing agent on the anode behaviour of nanostructures in lithium-ion batteries has been evaluated. On the one hand, Field Emission Scanning Electron Microscopy (FE-SEM) has been used to study the morphology of the samples, Raman Spectroscopy technique has been employed to verify the composition and crystallinity of the nanostructures and Electrochemical Impedance Spectroscopy (EIS) was performed to study their electrochemical properties. Finally, the different samples were applied as an anode for energy storage in Li-ion batteries and their specific capacity was evaluated by Cyclic Voltammetry (CV), Electrochemical Impedance Spectroscopy (EIS) and Charge-Discharge curves. The nanostructures that presented better electrochemical properties and superior behaviour as anode in lithium-ion batteries were those synthesized with H2O2 as a complexing agent. This sample presents lower resistance to charge transfer and better behaviour during the cycling process, their specific capacity values during discharge and charge 318 mAh·g-1 and 310 mAh·g-1, respectively.
  • Publicación
    Urban Infrastructure Vulnerability to Climate-Induced Risks: A Probabilistic Modeling Approach Using Remote Sensing as a Tool in Urban Planning
    (MDPI, 2024-07) Rodríguez-Antuñano, Ignacio; Barros González, Brais; Martínez-Sánchez, Joaquin; Riveiro, Belén; Dpto. de Ingeniería de la Construcción y de Proyectos de Ingeniería Civil; Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Caminos, Canales y Puertos; Instituto Universitario de Investigación de Ciencia y Tecnología del Hormigón; Agencia Estatal de Investigación
    [EN] In our contemporary cities, infrastructures face a diverse range of risks, including those caused by climatic events. The availability of monitoring technologies such as remote sensing has opened up new possibilities to address or mitigate these risks. Satellite images allow the analysis of terrain over time, fostering probabilistic models to support the adoption of data-driven urban planning. This study focuses on the exploration of various satellite data sources, including nighttime land surface temperature (LST) from Landsat-8, as well as ground motion data derived from techniques such as MT-InSAR, Sentinel-1, and the proximity of urban infrastructure to water. Using information from the Local Climate Zones (LCZs) and the current land use of each building in the study area, the economic and climatic implications of any changes in the current features of the soil are evaluated. Through the construction of a Bayesian Network model, synthetic datasets are generated to identify areas and quantify risk in Barcelona. The results of this model were also compared with a Multiple Linear Regression model, concluding that the use of the Bayesian Network model provides crucial information for urban managers. It enables adopting proactive measures to reduce negative impacts on infrastructures by reducing or eliminating possible urban disparities.