2º Congreso Internacional ACC: Arte, Ciencia, Ciudad

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El 2º Congreso Internacional ACC: Arte, Ciencia, Ciudad trata de fomentar la investigación interdisciplinaria sobre la cultura tecno-científica de las sociedades contemporáneas y su incidencia en los modos de vida, prestando especial atención al impacto de las tecnologías de la imagen en los contextos urbanos. Es una iniciativa promovida desde el Máster Universitario en Artes Visuales y Multimedia de la Universitat Politècnica de València y la Facultad de Bellas Artes de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea con el objetivo de incrementar y desarrollar, desde el ámbito de la investigación artística universitaria, la reflexión y realización de proyectos de investigación que contribuyan a superar la brecha, por un lado, entre el mundo académico, la práctica profesional y la ciudadanía, y también, entre el conocimiento científico y las humanidades.

Esta segunda edición del congreso se plantea como foro de discusión que permita reunir y difundir las experiencias más relevantes en torno a la relación arte + ciencia + ciudad, situando como concepto transversal que vertebra el nexo, la luz. Luz entendida desde la complejidad de su doble naturaleza (dualidad onda-partícula) tanto en las aplicaciones como en los discursos teóricos. Las innovaciones de las tecnologías basadas en la luz están transformando las comunicaciones, los recursos energéticos, los nuevos modos de diagnosis y tratamiento en medicina; estos cambios nos permiten reconocer también la insuficiencia de los modos de visualidad en nuestra cultura. Es por ello que proponemos como lema general:

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    FOTOGRAMETRÍA DE OBJETO CERCANO PARA LA REHABILITACIÓN ORNAMENTAL DE EDIFICIOS
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2015-11-17) Padin Devesa, Jorge; Buchón Moragues, Fernando Francisco; Sánchez Giménez, David; Dpto. de Ingeniería Cartográfica Geodesia y Fotogrametría; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Geodésica, Cartográfica y Topográfica; Grupo de Cartografía, Geodesia y GPS; Centro de Investigación de Tecnología de la Edificación
    [EN] Today the use of 3D information is booming. We must only see the interest that are waking up the latest 3D printing technologies to realize the huge market that is being created. In this way becomes a necessity for all those professionals involved in the heritage, conservation and restoration, the sculpture and modeling, in design, in the creation of virtual spaces in 3D applied to video games, film or advertising animation. The proliferation of the use of this type of information is more than evident, for this reason, they are required to have a firm foundation of knowledge about the different techniques of acquisition and processing of this type of threedimensional data that allow us to transform real objects to its digital Variant while maintaining its metric accuracy. In this paper these different methodologies have been applied to obtaining light ornaments replicas on facades of buildings.
  • Publication
    PROYECCIONES DE VIDEO MAPPING EN EL CABANYAL, INTERFERENCIAS DESDE EL ARTE EN LA CIUDAD EN CONFLICTO
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2015-11-17) Martínez Arroyo, Emilio José; Domènech Ibañez, Isabel; López Poquet, Josepa; Dpto. de Escultura; Facultad de Bellas Artes; Grupo de Laboratorio de Luz
    [EN] The district of Cabanyal in Valencia has become in recent years in a case study of how the new dynamics of citizen participation in the management of their own living space, your neighborhood, your street, have face d the dynamics the hegemonic power of the cities. Power represented by the political classes in t he service or in connivance with the economic power, which so far have been the shapers of today’s cities. In this context the mobilization in the Cabanyal has be en accompanied and supported by the commitment of man y artists making common cause with citizens in a conflict that develops continuously from 19 98 to the present. Within these artistic practices, proposals to transform the urban scene in screen projections videography address and renew the art audience interaction. On the occasion of the celebration of festivals and Cabanyal Portes Obertes, Cabanyal Intim several sessions were held videomapping projection, Latent weapons, the collective Niño Viejo in 2011, Voices of the Cabanyal Collective Untitled in 2013 and Il.luminant el Cabanyal 2014 and 2015, with the participation of several groups of students in the Master of Visual Arts and Multimedia at the Polytechnic University of Valencia, discussed in this paper.
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    8 SONIDOS(bā yīn 八音). PROYECTO CUADROS SONOROS
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2015-11-17) Aymerich Goyanes, Guillermo
    [EN] About a relationship between painting/music, building sonorous-paintings. Involving literature, performance, dance and robotics, also, in a pseudo-metropolitan environment. A mixed result by using different Chinese concepts, but presented alongside Western solutions in symbiosis. Based on the poem Bā yīn (八音) “Eight sounds”, from The Sanzijing, (三字经), ThreeCharacter Classic, by Wang Yinglin (Southern Song Dinasty). Literary gem of Chinese culture, created to embody the neo-Confucian ideal of uniting education and moral philosophy. Any aspect in Chinese culture isn´t an isolated phenomenon but rather a contextual part related to diverse aspects of life: emerging special kind of cosmogonist systems. While rhythm and melody were developed in Western, the timbre (tonal color) reached a high sophistication in China: an oeuvre becomes different if its instrumentation is altered. The project takes those approaches to face music and painting, each other, while both of them emerge, develop, demonstrate and perform in unison, in a parallel and mutually binding manner. Our project bā yīn2 is a system, as well, and is able to be showed as 4 audiovisual formats and 8 strictly visual formats, as well.
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    POSIBLES MÉTODOS DE DETECCIÓN DE POLÍGONOS SLIVERS EN CARTOGRAFÍA
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2015-11-17) Sánchez Marco, Miguel; Irigoyen Gaztelumendi, Jesús; Dpto. de Ingeniería Cartográfica Geodesia y Fotogrametría; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica y del Medio Natural
    [ES] Cada vez es más frecuente utilizar los sistemas de información geográficos en muchos de los ámbitos relacionados con la cartografía, ordenamiento o gestión del territorio; así como obtener cartografía oficial de los servicios e infraestructuras de datos espaciales. Un usuario avanzado puede necesitar de operaciones de geoprocesado de información para obtener datos relevantes para su proyecto a partir de capas de información procedente de cartografía oficial. Es aquí cuando se puede detectar la aparición de pequeños polígonos en los bordes de los polígonos originales llamados polígonos slivers. Los polígonos slivers son áreas que aparecen en los bordes de otros polígonos fruto de una digitalización defectuosa o de superposiciones geográficas de capas de información con contornos de polígonos no coincidentes. Esto es especialmente importante cuando se superponen cartografías procedentes de diversos organismos y a diversas escalas. Los polígonos slivers son un problema en las bases de datos geográficas no solo en la presentación grafica de los mapas sino en los resultados numéricos obtenidos. Las soluciones a los polígonos slivers están en, por una parte, procurar no crearlos con correctas digitalizaciones o bien, por otra parte, eliminarlos una vez estos polígonos se han creado. El problema principal de eliminar slivers una vez creados es poder detectarlos. Los polígonos slivers pueden adoptar formas muy variadas y aunque en la mayoría de ocasiones son polígonos pequeños también pueden ocupar una gran superficie. En este trabajo se plantean diversas soluciones para detectar polígonos slivers en bases de datos cartográficas vectoriales. Alguna de las soluciones son adimensionales, es decir independientes de la escala de representación mientras que otras dependen de las unidades y precisiones generales de las base de datos
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    UN MÉTODO DE VISUALIZACIÓN DE SONIDO BASADO EN LAS MUESTRAS OBTENIDAS DE SU DIGITALIZACIÓN EN TIEMPO REAL
    (Editorial Universitat Politècnica de València, 2015-11-17) García Miragall, Carlos Manuel; Sanmartin Piquer, Francisco Javier; Dpto. de Sistemas Informáticos y Computación; Dpto. de Escultura; Dpto. de Pintura; Facultad de Bellas Artes; Grupo de Laboratorio de Luz
    [EN] Abstract In the tradition of Visual Music, we propose a method of sound visualization based on digital samples of sound obtained as a result of digitization for an environment in which music and image generation unfold in real time, being ideal for audiovisual live events. If we consider that: a digitized sound is just a set of numbers arranged in time representing the intensity of the signal at each instant of time, and an image at a given moment it is no more than a set of pixels, whose value is a number representing the l ight intensity at a point, in the case of monochrome image a unique number and if chromatic number for each color channel. The proposed method takes the numerical values of the sound samples and spatially located generating a moving image. Depending on the method used for spatial positioning of the samples, the number of samples used sound (present and even past) and the number of sound sources to integrate, we get different display algorithms families with own aesthetic characteristics. This work establishes the necessary measures to address the sound visualization based on samples and presents a case study, performed with an application in the Java programming language bases.