Otros materiales institucionales
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Otros materiales institucionales by Title
Now showing 1 - 18 of 18
Results Per Page
Sort Options
- PublicationArquitectura: guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere(Xarxa Vives d'Universitats, 2020) Gutierrez Mozo, Elia; Gilsanz-Díaz, Ana; Barberá Pastor, Carlos; Parra Martínez, José; Generalitat de CatalunyaAl món de l'Arquitectura existeix la necessitat de posar en valor la diversitat en un sentit ampli: en destacar el treball fet per les arquitectes; en projectar i planificacar espais que responguen a les necessitats de diferent sexe, identitat, generació, capacitats i recursos; en visibilitzar les diferents maneres d'exercir la professió, considerades tradicionalment com a "menors" (com ara el comissariat d'exposicions o el paisagisme); i en promocionar les dones com a promotores, constructores i usuàries. La Guia per a una docència universitària amb perspectiva de gènere d'Arquitectura ofereix propostes, exemples de bones pràctiques, recursos docents i eines de consulta que permeten enriquir el relat construït al voltant de la disciplina i reflexionar sobre el sexisme en la docència i investigació, així com en la pràctica professional.
- PublicationCiències de la Computació: Guía per a una docència universitària amb perspectiva de gènere(Xarxa Vives d'Universitats, 2018) Moreda Pozo, PalomaObstacles de tipus socioeconòmic, absència de models femenins i presència de representacions socials estereotipades fan difícil incrementar la presència de les dones en l’ensenyament de la tecnologia i l’enginyeria. La Guia per a una docència universitària amb perspectiva de gènere de Ciències de la Computació ofereix propostes, exemples de bones pràctiques, recursos docents i eines de consulta que permeten desmasculinitzar aquest àmbit i visibilitzar els models femenins per potenciar l’accés de les dones als estudis de grau.
- PublicationComunicació: guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere(Xarxa Vives d'Universitats, 2020) Forga Martel, Maria; Generalitat de CatalunyaEl feminisme i el contrafeminisme són presents diàriament en mitjans de comunicació, xarxes socials i cultura pop. Les transformacions socials tenen el seu reflex en l'àmbit de la comunicació, fet que fa necessària una reflexió sobre el paper de la comunicació en la contrucció de les (des)igualtats La Guia per a una docència universitària amb perspectiva de gènere de Comunicació ofereix propostes, exemples de bones pràctiques, recursos docents i eines de consulta que permeten transformar la docència d'aquesta disciplina.
- PublicationCriteris multilingües per a la redacció de textos igualitaris(Xarxa Vives d'Universitats, 2019-04-03T06:25:58Z) Xarxa Vives d'Universitats. Grup de Treball de Qualitat LingüísticaCriteris multilingües per redactar textos igualitaris en català, en castellà i en anglès, que permeten una visibilització equitativa entre homes i dones en la documentació de les universitats de la Xarxa Vives.
- PublicationDret i criminología: Guía per a una docència universitària amb perspectiva de gènere(Xarxa Vives d'Universitats, 2018) Torres Díaz, M.ConcepciónLa ceguesa al gènere en l’àmbit del dret i la criminologia fa necessària la implementació de la perspectiva de gènere en els estudis universitaris d’aquestes disciplines, tant en el vessant docent i de transferència de coneixement com en el de la recerca. La Guia per a una docència universitària amb perspectiva de gènere de Dret i Criminologia ofereix propostes, exemples de bones pràctiques, recursos docents i eines de consulta per redibuixar els esquemes mentals i simbòlics del pensament jurídic que tradicionalment s’han articulat sota premisses, esbiaixades quant al gènere, de neutralitat, objectivitat i imparcialitat
- PublicationEducació i Pedagogia: Guía per a una docència universitària amb perspectiva de gènere(Xarxa Vives d'Universitats, 2018) Rifà Valls, MontserratLa Guia per a una docència universitària amb perspectiva de gènere d’Educació i Pedagogia ofereix propostes, exemples de bones pràctiques, recursos docents i eines de consulta per aprendre a interpretar les implicacions del sistema sexe-gènere en educació i incloure la perspectiva de gènere en la docència, la transferència de coneixement i la recerca.
- PublicationEnginyeria Industrial: guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere(Xarxa Vives d'Universitats, 2020) Mas de les Valls Ortiz, Elisabet; Peña Carrera, Marta; Generalitat de CatalunyaL'Enginyeria Industrial forma part de les STEM, àmbit de coneixement molt masculinitzat on existeixen poques investigacions i manuals que aborden les problemàtiques específiques en clau de gènere. La Guia per a una docència universitària amb perspectiva de gènere d'Enginyeria Industrial ofereix propostes, exemples de bones pràctiques, recursos docents i eines de consulta que permeten desmasculinitzar aquest àmbit i visibilitzar els models femenins per potenciar l’accés de les dones als estudis de grau.
- PublicationFilologia i Lingüística: Guía per a una docència universitària amb perspectiva de gènere(Xarxa Vives d'Universitats, 2018) Ribas Bisbal, Montserratn l’àmbit de la filologia i de la lingüística el gènere s’ha treballat gairebé únicament des d’una perspectiva gramatical, sense tenir en compte que les relacions entre el codi o sistema lingüístic i allò que el codi representa són arbitràries. La Guia per a una docència universitària amb perspectiva de gènere de Filologia i Lingüística ofereix propostes, exemples de bones pràctiques, recursos docents i eines de consulta que permeten reflexionar i qüestionar regles i significats que ignoren, invisibilitzen o menystenen les dones.
- PublicationFilosofia: Guía per a una docència universitària amb perspectiva de gènere(Xarxa Vives d'Universitats, 2018) Reverter-Bañón, SoniaEn el camp de la reflexió filosòfica la concepció patriarcal de l’ésser humà ha implicat una visió esbiaixada d’allò que som com humans, del què és la realitat i el coneixement. La Guia per a una docència universitària amb perspectiva de gènere de Filosofia ofereix propostes, exemples de bones pràctiques, recursos docents i eines de consulta que faciliten als professors ensenyar a l’aula a reconèixer i apoderar els coneixements filosòfics que duguen a una comprensió de l’esser humà completa i diversa.
- PublicationFísica: Guía per a una docència universitària amb perspectiva de gènere(Xarxa Vives d'Universitats, 2018) Calvo Iglesias, EncinaA l’estat espanyol les dones són majoria entre l’alumnat universitari, però continuen sent una minoria en les carreres cientificotècniques. La Guia per a una docència universitària amb perspectiva de gènere de Física ofereix propostes, exemples de bones pràctiques, recursos docents i eines de consulta per visibilitzar les científiques i eliminar la visió androcèntrica que predomina en la ciència i, en particular, en l’àmbit de la física
- PublicationHistòria de l'Art: Guía per a una docència universitària amb perspectiva de gènere(Xarxa Vives d'Universitats, 2018) Faxedas Brujats, M. LluïsaEn l’actualitat, ni la producció artística feta per dones ni la història de l’art feminista formen part de la majoria de currículums acadèmics i plans d’estudis d’Història de l’art. Així mateix, la manca d’anàlisi crítica de la representació de les dones al llarg de la història de les imatges condueix a la repetició d’estereotips. La Guia per a una docència universitària amb perspectiva d’Història de l’art ofereix propostes, exemples de bones pràctiques, recursos docents i eines de consulta que permetran incorporar en les noves generacions la perspectiva de gènere en la docència, la transferència de coneixement i la recerca.
- PublicationHistòria: Guía per a una docència universitària amb perspectiva de gènere(Xarxa Vives d'Universitats, 2018) Moreno Seco, MónicaLa falta d’incorporació de la perspectiva de gènere en la història ha suposat tradicionalment una mirada esbiaixada al passat, on l’interés historiogràfic s’ha centrat en les experiències masculines. Com a conseqüència, el relat convencional del passat és incomplet i poc ajustat a la realitat històrica. La Guia per a una docència universitària amb perspectiva de gènere d’Història ofereix propostes, exemples de bones pràctiques, recursos docents i eines de consulta que permeten mirar al passat per conèixer el present de forma crítica i caminar cap a una societat més igualitària, pacífica i inclusiva en el futur.
- PublicationManual d’estil interuniversitari: per a la redacció de textos institucionals en anglès(Xarxa Vives d'Universitats, 2018-02-13T07:05:02Z) Bain, Mhairi; Bates, John; Berman, Graeme; Cullen, David; Herrero, Javier; Noone, Barnaby; Owen, David; Redmond, Peter; Samson, Richard; Vázquez, Luci[EN] The Interuniversity Style Guide for Writing Institutional Texts in English is designed for use by the administrative, teaching and research staff and language professionals who are responsible for writing institutional texts in English. Although one section focuses on how to write clearly, the word style in the title refers not to literary style but to those linguistic conventions concerning spelling, punctuation, typographical display and other editorial issues that are essential for consistent, clear and precise language and layout. Consistency in these areas leads to clarity and cohesion which, in turn, makes documents more straightforward for readers. As transmitters of knowledge, universities have to be rigorous in their use of language so that they can fulfil the scientific purpose of describing reality and making the complexity of this reality more readily understandable.
- PublicationMatemàtiques: guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere(Xarxa Vives d'Universitats, 2020) Epifanio Lopez, Irene; Generalitat de CatalunyaLes Matemàtiques són una disciplina de les anomenades STEM, que presenten una de les menors proporcions d'estudiantes i investigadores dones de tot l'àmbit universitari. La Guia per a una docència universitària amb perspectiva de gènere de Matemàtiques ofereix propostes, exemples de bones pràctiques, recursos docents i eines de consulta que permeten desmasculinitzar aquest àmbit i visibilitzar els models femenins per potenciar l’accés de les dones als estudis de grau.
- PublicationMedicina: Guía per a una docència universitària amb perspectiva de gènere(Xarxa Vives d'Universitats, 2018) Ruiz Cantero, M. TeresaEn ciències de la salut, a pesar que els conceptes de sexe i gènere al·ludeixen a realitats diferents, amb freqüència es confonen. A més, algunes conseqüències dels biaixos de gènere en el coneixement mèdic, la gestió clínica i els serveis de salut responen a suposicions incorrectes. La Guia per a una docència universitària amb perspectiva de gènere de Medicina ofereix propostes, exemples de bones pràctiques, recursos docents i eines de consulta que permeten incorporar un enfocament de gènere en els estudis universitaris en ciències de la salut i formar professionals en aquesta disciplina competents en matèria de gènere.
- PublicationPsicologia: Guía per a una docència universitària amb perspectiva de gènere(Xarxa Vives d'Universitats, 2018) Bosch Fiol, Esperanza; Mantero Heredia, SaludEls estudis tradicionals en l’àmbit de la psicologia han contemplat mostres amb poca representació de dones, fet que ha provocat una generalització esbiaixada dels resultats obtinguts al conjunt de la població. De fet, aquest biaix de gènere s’ha emprat al llarg dels anys per justificar la inferioritat de les dones. La Guia per a una docència universitària amb perspectiva de gènere de Psicologia ofereix propostes, exemples de bones pràctiques, recursos docents i eines de consulta que permeten comprendre la complexitat social, cultural i política del món actual.
- PublicationSociologia, economia i ciència política: Guía per a una docència universitària amb perspectiva de gènere(Xarxa Vives d'Universitats, 2018) Ortiz Monera, Rosa M.; Morero Beltrán, Anna M.La sociologia ha construït una cosmovisió del món en masculí que comporta una interpretació esbiaixada de la realitat social. Per la seua banda, l’economia tradicional ha invisibilitzat la dependència que té l’esfera mercantil de l’esfera domèstica. I en l’àmbit de les ciències polítiques, trobem també molts biaixos de gènere en conceptes bàsics com els de justícia, igualtat o ciutadania. La Guia per a una docència universitària amb perspectiva de gènere de Sociologia, Economia i Ciència Política ofereix propostes, exemples de bones pràctiques, recursos docents i eines de consulta per contribuir a una major igualtat entre dones i homes en l’àmbit de la docència, la transferència de coneixement i la recerca en aquestes disciplines.
- PublicationVocabulari Forestal(Xarxa Vives d'Universitats, 2010-06-06) Xarxa Vives d'Universitats